FlixBus wint Blije Reizigers Vakprijs

FlixBus wint Blije Reizigers Vakprijs

door in rubriek reizigers
Reacties uitgeschakeld voor FlixBus wint Blije Reizigers Vakprijs

De eerste Blije Reizigers Vakprijs, die vakblad OV-Magazine vanavond uitreikte bij Railforum in Utrecht, is voor FlixBus. De Nederlandse manager van het Duitse vervoerbedrijf, Arthur Kamminga, nam de prijs in ontvangst.

“FlixBus heeft het geflikt: intercitybussen op binnenlandse relaties waar de trein het laat liggen”, stelt OV-Magazine in het juryrapport. “Met deze nieuwe directe verbindingen schudt FlixBus de Nederlandse ov-sector wakker. Welkom in Nederland. Dat jullie komst – net als in Duitsland – maar tot meer productverbeteringen mag leiden, op de weg en op het spoor. Bijvoorbeeld door snelle, rechtstreekse railverbindingen (ook met het Ruhrgebied en de Vlaamse Ruit) scherpere tarieven en betere wifi. Meer keuze betekent blijere reizigers.”

Blije Reizigers Prijs
De publieksprijs van kennisnetwerk Railforum, De Blije Reizigers Prijs, overhandigde Rover-voorzitter Arriën Kruyt vanmiddag aan Inge Keur van GVB voor de Smart-OV proef. Van de vijf genomineerde initiatieven vergaarde de Smart-OV proef de meeste stemmen via de website van Railforum. Initiatiefnemer GVB is in het voorjaar een proef gestart met in- en uitchecken met een smartphone. Zo’n 200 ov-reizigers krijgen binnenkort een NFC-simkaart die hetzelfde werkt als een OV-chipkaart. De NFC-antenne van de mobiele telefoon maakt contactloos betalen mogelijk.

De winnaars van de Blije Reizigers Prijs, Inge Keur (GVB) en Bas Weele (Arriva) van de Smart-OV proef.

De winnaars van de Blije Reizigers Prijs, Inge Keur (GVB) en Bas van Weele (Arriva) van de Smart-OV proef.

 

De initiatieven die meedongen naar de publieksprijs moesten daadwerkelijk zijn uitgevoerd, tot een zichtbare verbetering leiden, verrassend en uniek zijn. Wat de overwegingen van de reizigers waren die op Smart-OV stemden zullen we echter nooit weten. Om toch een professioneel oordeel te kunnen vellen over verbeteringen voor de reizigers, besloot OV-Magazine in overleg met Railforum dit jaar voor het eerst de Blije Reizigers Vakprijs uit te reiken.

De jury van de Blije Reizigers Vakprijs – bestaande uit OV-Magazineredacteuren Marc Maartens, Vincent Wever en Constant Stroecken – nomineerde elf initiatieven. Daaronder waren geen proeven die nog moeten beginnen, want het ov hangt al van beloftes aan elkaar, zoals elke 10 minuten een trein, de OV-chipkaart zo simpel als water uit de kraan en single check in/check out. Alleen concrete verbeteringen zijn gekozen waaraan alle reizigers plezier kunnen beleven.

De elf nominaties van OV-Magazine komen vooral uit de genomineerden voor de Blije Reizigers (publieks)Prijs van Railforum, aangevuld met enkele initiatieven die of net nieuw zijn of juist wat ouder. Want soms duurt het een tijdje voordat initiatieven ingebed raken en reizigers ze gaan waarderen. De nominaties in alfabetische volgorde:

  1. Arnhem Centraal
    Het net geopende station Arnhem Centraal past met zijn stalen welvingen naadloos in het glooiende Gelderse landschap. De reiziger krijgt veel daglicht, duidelijke looproutes en organische vormen. Het station oogt ruim, maar is toch compact. Negentien jaar wachten wordt beloond met een icoon: misschien wel het mooiste station van Nederland.
  1. Coöperatie Stationspark Deurne
    Buurtbewoner Michel Lintermans slaagt erin de troosteloze omgeving van station Deurne op te fleuren. Met aantrekkelijke afbeeldingen, berm- en weidebloemen, gratis wifi, een buurtmoestuin, watertappunt en zwerfboekenkast. Zo krijgen actieve burgers op en om een wat kleiner station meer voor elkaar dan spoorbeheerder ProRail.
  1. FlixBus
    Na internationale busverbindingen als Eurolines (van Transdev) IC Bus (van Arriva) en Ouibus (van SNCF) komt het Duitse FlixBus vanaf donderdag 3 december opeens ook met binnenlandse intercitybussen. Het rijden van de touringcars laat FlixBus over aan franchisenemers. Deze start up voorziet in ontbrekende schakels in het spoorwegnet, zoals Rotterdam–Nijmegen. Vaak goedkoper en sneller dan de trein. In de bus heb je veel beenruimte, catering en wifi.
  1. Kids Vrij
    Kids Vrij is in elk geval tot april 2017 een gratis treinabonnement voor kinderen tot 12 jaar. Het is tot eind 2016 ook geldig op veel buslijnen in Oost-Nederland. De ov-sector betaalt het gratis Kids Vrij abonnement uit de 16 miljoen euro die de bedrijven elk jaar overhouden aan vergeten check outs. Zo levert de OV-chipkaart ook iets leuks op.
  1. Nieuw perronmeubilair
    Tot 2020 steekt ProRail 125 miljoen euro in nieuw perronmeubilair op 85 stations. De nieuwe, gewelfde houten banken van ontwerpbureau Blom & Moors zitten én staan beter dan die oude zwartmetalen ‘barbecue-roosters’. Op enkele perrons staan ook al speelse betonnen ‘poefjes’. Hier worden wachtende reizigers blij van.
  1. ovchipkaartabonnement.nl
    Nederland telt 193 verschillende ‘producten’ voor de OV-chipkaart. Reizigers die door de bomen het bos niet meer zien, kunnen op de onafhankelijke website ovchipkaartabonnement.nl uitvogelen welk abonnement het beste past. IT’er Ron van Rooij en oud-NS-manager Louis Roes hebben voor elkaar gekregen wat de ov-sector nog niet is gelukt.
  1. P-route voor fietsers in Utrecht
    Utrecht is de eerste stad van de wereld met een P-route of parkeerverwijssysteem voor fietsers. 21 borden met actuele bezettingsinformatie leiden hen naar de vrije plekken in zes stallingen, inclusief twee stationsstallingen bij Utrecht Centraal. Deze P-route maakt fietsen niet alleen makkelijker voor binnenstadsbezoekers, maar ook voor ov-reizigers.
  1. RET real time app
    De Rotterdamse stadsvervoerder RET biedt een goede gratis app met de actuele ov-reisplanner van 9292 voor heel Nederland. Het lijstje met dichtstbijzijnde haltes en stations en eerstvolgende bus, tram, metro en ferry is handig. Super is de kaart van Google Maps, met die dichtstbijzijnde haltes of stations plus de actuele positie van de voertuigen.
  1. StationsHuiskamer
    StationsHuiskamers zijn huiselijke plekken waar reizigers rustig kunnen afspreken, ontspannen of werken. Je vindt ze onder meer op de stations Arnhem, Den Haag en Rotterdam Centraal. Je kunt kiezen tussen houten of luie stoelen. Deze nieuwe formule van NS voegt wat toe aan bestaande stationsformules en komt minder gehaast over: van to go naar to stay.
  1. Treindagkaarten van winkelketens
    Bij Albert Heijn, Blokker, Etos, Hema, Kruidvat en V&D kunnen reizigers al enkele jaren dagkaarten voor de trein kopen. Die kosten tussen de 14 en 18 euro en zijn vanaf middellange afstanden dus goedkoper dan gewone treinkaartjes. Zelfs reizigers met een kortingsabonnement zijn met deze dagkaarten vaak voordeliger uit.
  1. Verdiepte stationspleinen
    De vijf stations Apeldoorn, Amsterdam Rietlandpark (tram), Groningen Europapark, Hilversum en Pijnacker (RandstadRail) hebben één ding gemeen: een verdiept stationsplein voor voetgangers en vaak ook fietsers. Daardoor passen deze relatief nieuwe railstations fraai in hun omgeving en zijn ze menselijker en vriendelijker voor de reizigers.

Naast de unaniem gekozen winnaar, FlixBus, heeft de jury van de Blije Reizigers Vakprijs 2015 dit jaar ook nog twee eervolle vermeldingen toegekend.

Eervolle vermelding: verdiepte stationspleinen
De vijf stations met een verdiept stationsplein of verdiepte perrons in de open lucht zijn stuk voor stuk pareltjes van architectuur en geborgenheid. Door auto’s en bussen op afstand te houden, krijgen voetgangers en vaak ook fietsers de ruimte. Samen met de nodige beplanting creëert zo’n station railvervoer met een menselijke maat. Een eervolle vermelding voor alle architecten, gemeenten en opdrachtgevers die deze verdiepte stationspleinen hebben ontwikkeld.

Eervolle vermelding: StationsHuiskamer
Het is op de stations Den Haag en Rotterdam Centraal wel even zoeken naar de ingang van de StationsHuiskamer. Eenmaal binnen raak je als reiziger aangenaam verrast. Deze nieuwe formule van NS Stations ziet er niet bedacht of gelikt uit, maar oogt haast een beetje rommelig. De sfeer is niet gehaast, maar relaxt. Je kunt er koffie en hapjes krijgen. De bediening is prima. Er is wifi. En je kunt je telefoon opladen. De formule leent zich voor lokale inbreng. Zo heeft Arnhem Centraal een StationsHuiskamer met de VVV. Doe ons op elk groter station zo’n gezellige ruimte. Dat zorgt voor minder eenheidsworst en meer lokaal karakter.

Stationshuiskamers-2

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook