Zelfrijdende auto als ‘tram 2.0’
dossier Innovatie

Zelfrijdende auto als ‘tram 2.0’

door in rubriek artikel, flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Zelfrijdende auto als ‘tram 2.0’

De bereikbaarheid van het platteland staat onder druk en daarmee ook de leefbaarheid. De gemeente Ooststellingwerf, in het zuidoosten van Friesland, zet in op deelauto’s, met en zonder chauffeur.

Ooststellingwerf is 25.000 hectare groot en er wonen 25.000 mensen. “Een hectare per persoon dus”, zegt wethouder Sietse Derks (VVD, rechts op de foto). Verspreid over de gemeente liggen dertien dorpen, waarvan er drie (Oosterwolde, Appelscha en Haulerwijk) een centrumfunctie hebben. Bij de andere kernen staan voorzieningen onder druk en daarmee de leefbaarheid. Geen unieke situatie voor een plattelandsgemeente.

“Veel dorpen hebben hier niet eens ov”, zegt Derks. “Intussen neemt de vergrijzing wel toe en willen we dat ouderen zoveel mogelijk zelfstandig blijven wonen.” Ouderen hebben zorg nodig, maar ook de bereikbaarheid van winkels en scholen wordt een probleem. Derks: “We werken met drie uitgangspunten: bereikbaarheid, toegankelijkheid en zelfredzaamheid. Maar tegelijk moet het duurzaam, want we willen als gemeente in 2030 klimaatneutraal zijn.”

Snoepje
Buurtbussen en carpoolen zijn uiteindelijk niet de oplossing, vindt Derks. “Je ziet toch dat de jongere generatie andere normen en waarden heeft dan de oudere en ook in een ander tempo leeft.” In plaats daarvan zet de gemeente in op deelauto’s.

In de volgende concessie stelt Arriva

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook