Reizigerspunctualiteit aangescherpt met big data
dossier Big data

Reizigerspunctualiteit aangescherpt met big data

door Anka van Voorthuijsen in rubriek reizigers
3 reacties

NS meet sinds ruim een jaar de reizigerspunctualiteit in plaats van de treinpunctualiteit. Dat geeft een beter beeld van de dienstverlening aan de reiziger. Maar het kan nog nauwkeuriger, door de in- en uitcheckgegevens van de OV-chipkaart te gebruiken.

De huidige prestatie-indicatoren van NS liggen regelmatig onder vuur. Deels omdat NS zelf met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) afspreekt hoe er wordt gemeten en wat de gewenste bodemwaarde is. De slager die z’n eigen vlees keurt, moppert reizigersorganisatie Rover daar al jaren over. NS is het daar – uiteraard – niet mee eens. “IenM heeft de meetsystemen van alle KPI’s laten keuren door een externe deskundige. En IenM rekent ons af op de prestaties.” Maar ook NS zelf erkent dat sommige metingen nauwkeuriger kunnen. Schattingen moeten plaats gaan maken voor feiten.

Er zijn twaalf kritische prestatie-indicatoren op verschillende terreinen: tevredenheid van reizigers, vervoercapaciteit, informatievoorziening enzovoorts. Als zo’n KPI achterblijft bij wat is afgesproken met het ministerie, volgt een boete. En sinds de concessie van 2015 is ook een bonus mogelijk als NS in 2019 boven de afgesproken streefwaarde presteert.

Toch zeggen die prestatie-indicatoren soms niets over hoe de reiziger een treinreis ervaart, vindt Rover. “Het gaat niet om

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook