MaaS geschikt voor doelgroepenvervoer

MaaS geschikt voor doelgroepenvervoer

door Jaap Sytsma en Jan-Derk van ’t Rot in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor MaaS geschikt voor doelgroepenvervoer

Mobility as a Service richt zich met name op de keuzereiziger in de stad, maar is ook geschikt voor de reiziger met een beperking in het doelgroepenvervoer. Vanwege het gebrek aan ervaring met MaaS en de kwetsbare doelgroep, pleiten Jaap Sytsma en Jan-Derk van ’t Rot voor pilots.

De afgelopen jaren zijn grote stappen gezet naar een ov-systeem dat voor iedereen toegankelijk is. Bijna alle bussen zijn inmiddels lagevloerbussen. In steeds meer treinen kunnen reizigers zelfstandig in- en uitstappen met rolstoel of rollator, reisinformatie wordt zowel visueel getoond als omgeroepen en er is veel aandacht geweest voor de opwaardering van halte-infrastructuur.

Haaks op deze goede ontwikkelingen staan slinkende budgetten voor het ov-systeem en een teruglopende vraag in krimpgebieden. Het reguliere ov concentreert zich steeds meer op grote vervoerstromen, gestrekte lijnen en hoogwaardige vervoerconcepten zoals R-net. Naast de ‘dikke lijnen’ en het doelgroepenvervoer experimenteren regio’s en vervoerders steeds meer met vraaggestuurde tussenvormen. Abel in Amsterdam, Breng flex in de regio Arnhem-Nijmegen en de Texelhopper op Texel zijn mooie voorbeelden van vraaggestuurd ov. Onze verwachting is dat het ov en het doelgroepenvervoer steeds meer naar elkaar toegroeien in de gebieden waar onvoldoende vraag is voor hoogfrequent vervoer.

De Tweede Kamer heeft in

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook