MaaS doet het goed onder jongeren

MaaS doet het goed onder jongeren

Het concept Mobility as a Service slaat vooral aan onder jongeren. Dat blijkt uit recent onderzoek van Connected onder iets minder dan 1700 Nederlanders.

Slechts weinigen hebben gehoord van Mobility as a Service (MaaS), het regelen van elk type vervoer via een app. 2 procent van de respondenten weet wat het is; 6 procent weet dat ongeveer. Ruim driekwart heeft er nog nooit van gehoord. Onder hoog opgeleiden en autorijders die veel kilometers maken is de bekendheid groter: 14 procent.

Na uitleg van het concept vindt 20 procent van de respondenten MaaS (zeer) aantrekkelijk. Ruim een derde heeft er geen belangstelling voor. Van de mensen die op voorhand wisten wat MaaS is, vindt zelfs 50 procent het concept aantrekkelijk. Verder valt het vooral in de smaak bij autolozen (36 procent). Leaserijders hebben er juist weinig mee (9 procent).

Stadspakket
De onderzoekers legden de respondenten vier fictieve abonnementen op mobiliteit voor, zoals het Stadspakket voor 95 euro per maand (gratis ov in de stad, maximaal 100 kilometer gratis taxi, 500 kilometer huurauto en maximaal 1500 kilometer ov buiten de stad). Dat pakket heeft veel weg van Whim, het laatste idee van Maas.global dat wordt getest in Helsinki. Vanaf december wil Transdev Nederland het concept in Amsterdam uitproberen.

Het Stadspakket bleek vooral populair onder jongeren tussen 16 en 24 jaar. 57 procent gaf er de voorkeur aan, boven de drie andere mobiliteitspakketten waarbij de kosten opliepen tot wel 1200 euro per maand. Overigens vonden de jongeren alle vier mobiliteitspakketten aantrekkelijk. MaaS kan zich dus in eerste instantie het beste richten op jongeren, adviseren de onderzoekers.

Delen van auto
Jonge mensen zijn ook eerder te porren voor het delen van auto’s en taxi’s, blijkt uit het onderzoek. Van de hoogopgeleiden tot 25 jaar zou 31 procent de eigen auto wel willen uitlenen. Tot het delen van de taxi is ruim tweederde van alle ondervraagden bereid. Vormen van (gedeeld) voor- en natransport (first en last mile) als aanvulling op de trein vindt 51 procent van de mensen tot 34 jaar aantrekkelijk. Voor 55-plussers geldt dat voor 41 procent.

Connected heeft half maart een kleine 1700 Nederlanders vanaf 16 jaar online bevraagd. De verdeling man-vrouw, woonachtig in dorp en/of stad, opleidings- en inkomensniveau waren representatief. Het onderzoek is uitgevoerd door Newcom. Opdrachtgever was Connected Strategische Veranderingsprocessen, een strategisch adviesbureau van Marco Maréchal. Hij publiceerde vorig jaar maart het boek ‘Mobiliteit in de toekomst (2030), eindelijk de Nederlander aan het woord’.

Laat een reactie achter

Lees ook