10.000 handtekeningen voor toegankelijk ov
dossier Veranderaars

10.000 handtekeningen voor toegankelijk ov

door in rubriek reizigers
Reacties uitgeschakeld voor 10.000 handtekeningen voor toegankelijk ov

Volledige toegankelijkheid van het ov staat steeds hoger op de agenda. Dat bleek gisteren uit de race die de Jonge Veranderaars hielden, maar ook uit het feit dat een petitie voor beter toegankelijk ov inmiddels meer dan 10.000 keer is ondertekend.

De petitie is een initiatief van het No Limits Network, een groep van programmamakers met een beperking, ondersteund door KRO-NCRV. In de petitie verzoeken de initiatiefnemers de staatssecretaris meer werk te maken van een echt toegankelijk ov, door bijvoorbeeld de aanschaf van toegankelijk materieel en het aanpassen van bushaltes. Ze stellen dat weliswaar 98 procent van de bussen rolstoeltoegankelijk is, maar dat slechts 46 procent van de bushaltes dat is.

Lees ook: Toegankelijkheid zit hem vooral in details

‘We wisten al jaren dat dit er aankwam’
Presentator en theatermaker Marc de Hond, zelf in een rolstoel door een dwarslaesie, ziet dat Nederland inderdaad nog stappen te maken heeft met het volledig toegankelijk maken van het openbaar vervoer. “Het is inmiddels bij wet geregeld dat mensen met een beperking gewoon moeten kunnen meedoen, dus dan moeten we er ook werk van maken”, aldus De Hond.

Hij ziet met lede ogen aan dat het in landen als Duitsland, de VS en Groot-Brittannië veel beter is geregeld. Dat komt volgens hem doordat er in die landen veel eerder toegankelijkheidsbeleid is gevoerd. “In de VS stond verplichte toegankelijkheid al in de jaren negentig in de wet, terwijl dat in Nederland pas sinds 1 januari van dit jaar het geval is. En eigenlijk is het dan nog gek dat het zo lang moet duren, want we wisten met z’n allen al jaren dat dit eraan zat te komen.”

Zo snel mogelijk overal lage vloer
In Nederland reist slechts 3 procent van de rolstoelgebruikers met het ov. Ook de Hond laat het ov links liggen, terwijl hij toen hij nog kon lopen met plezier de trein nam. “Ik heb een volledig aangepaste auto die me zo goed als alle vrijheid geeft. Met het ov heb ik die niet. Soms is een voertuig niet goed, soms een halte niet. Als je dat optelt is de kans levensgroot dat je op je reis minstens één drempel tegenkomt.”

De versnelde invoering van assistentieverlening bij NS, de enige spoorvervoerder die nog hogevloermaterieel heeft rijden, ziet hij als een aardige tijdelijke oplossing. De Hond zou het liefst zien dat er zo snel mogelijk op het gehele net gelijkvloers materieel komt, al ziet hij in dat het financieel ondoenlijk is om al het hogevloermaterieel in een keer af te schrijven.

Lees ook: Assistentieverlening NS wordt uitgebreid

Mentaliteitsverandering
“Als je bestaande zaken aanpast en het goed weergeeft in bijvoorbeeld een app, dan is dat al enorme winst”, aldus De Hond, die ook pleit voor een mentaliteitsverandering. “Zorg dat als je geschikt materiaal hebt, dat het ook goed werkt en dat de chauffeurs goede instructies hebben. Vervoerders en chauffeurs worden nu nog puur afgerekend op op tijd rijden, waardoor ze gestraft kunnen worden als ze iemand met een beperking helpen. Als we naar een echt inclusief ov willen, moeten we ook accepteren dat we met z’n allen soms iets later op onze bestemming komen, omdat er iemand geholpen moet worden.”

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook