Pleidooi voor meer bussen over de grens

Pleidooi voor meer bussen over de grens

door Maurits van den Toorn in rubriek artikel
8 reacties

Reizigersvereniging Rover en haar Vlaamse zustervereniging TreinTramBus pleiten voor meer grensoverschrijdende buslijnen tussen Nederland en Vlaanderen. In een zaterdag gepresenteerd manifest noemen ze acht kansrijke verbindingen: vier sneldiensten en vier gewone buslijnen.

In de jaren zeventig bestonden tussen beide landen ruim twintig busdiensten. Veel van die lijnen zijn helemaal verdwenen. Op de overgebleven lijnen moeten reizigers vaak overstappen, meestal aan de grens. Tot de drukke verbindingen horen Breskens–Brugge en Tilburg–Turnhout.

Drukte is relatief
‘Druk’ is overigens een relatief begrip: de uurdienst Tilburg–Turnhout trekt dagelijks ruim 1800 reizigers, waarvan minder dan een derde (540) in het grensoverschrijdend verkeer. Dat blijkt uit gegevens van De Lijn, die deze lijn als een goede verbinding beschouwt.

Rover en TreinTramBus zien toekomst voor meer grensoverschrijdende verbindingen. Ze pleiten voor vier snelbusverbindingen: Middelburg– of Goes–Gent (uitbreiding van de weekenddienst tot de hele week), Eindhoven–Turnhout, Eindhoven–Hasselt (in beide gevallen via de luchthaven) en Sittard–Genk. Daarnaast zien de twee verenigingen kansen voor vier meer lokale lijnen: Bergen op Zoom–Kapellen, Breda–Wuustwezel, Breda–Hoogstraten en Maarheeze–Hamont.

De verbindingen moeten voldoen aan een aantal randvoorwaarden: opname in de reisinformatiesystemen (Tilburg–Turnhout is bijvoorbeeld niet te vinden bij 9292, grensoverschrijdende lijnen ontbreken soms op lijnennetkaarten), ticketintegratie en tariefintegratie.

Weinig economie
Arriva-directeur Frank van Setten temperde bij de presentatie van het manifest al te hoge verwachtingen. “Grensoverschrijdend vervoer heeft een hoop romantiek, maar weinig economie.” De reden daarvoor is simpel: werken en leren over de grens is nog steeds minimaal, terwijl het woon-werk- en het woon-schoolverkeer zo’n 80 procent van de omzet van het streekvervoer uitmaakt.

Over de grens rijden kan dan ook alleen met een lijn die een goede basis in het binnenlands vervoer heeft. “Het grensoverschrijdende vervoer dat erbij komt is de slagroom op de taart”, volgens van Setten. Ondanks die waarschuwing vindt hij het een goed initiatief en pleit hij ervoor niet eindeloos te gaan studeren, maar met een of twee proeven te beginnen.

Lef met pilots
De Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas, verantwoordelijk voor mobiliteit, erkent dat door de aanbestedingen te veel naar binnen worden gekeken, waardoor concessiegrenzen echte grenzen zijn geworden. Hij ziet de afspraken tussen Connexxion en De Lijn rond de gezamenlijk geëxploiteerde verbinding Breskens–Brugge als een voorbeeld dat navolging verdient. De bussen op deze lijn hebben apparatuur aan boord voor zowel Nederlandse als Vlaamse ticketsystemen.

Concessies zouden wat Van der Maas betreft minder in beton gegoten moeten zijn – ‘We moeten lef hebben met pilots’ – al betwijfelt ook hij of dat meteen leidt tot meer grensoverschrijdende lijnen. “Wij rijden alleen waar vraag is, we hebben geen chauffeurs meer met een eenzaamheidssyndroom.”

8 reacties

  1. Arjan Krabbenbos
    29 oktober 2017 om 14:15

    Er rijden tussen Heerlen en Maastricht al grensoverschrijdende buslijnen die frequent rjden. integratie van Euuregiioticket zal ook in andere grensgebieden moeten komen. Makkelijk met een bus of trein voordelig en betrouwbaar naar je buurtjes toe. Nijmegen Kleve heeft ook een snellele bus die al jaren het stilgelegde treinverkeer heft overgenomen. Bergen op Zoom -Putte Antwerpen zal een goede verbinding zijn maar ook een IC trein Roosendaal-Essen Antwerpen en dan naar Kortrijk plus een dagelijkse Varkensneus stopper naar Puurs.
    Breda moet met Noorderkempen verbonden worden zoals dat jaren al was afgesproken. De nieuwe Benelux kan behalve de nieuwe HSLverbinding straks ook gaan rijden naar station Brussel Luxemburg in de Europese wijk.Dat is een voordeel vanwege dat de drukke Noord Zuid tunnel ontlast wordt en er een snelle verbinding komt met de Euoropawijk.Misschien zelfs nog verlengd worden naar Namur of…………Arlon Luxembourg!

  2. Arjan Krabbenbos
    29 oktober 2017 om 14:23

    Komen er nog naamswijzigingen voor in de nieuwe dienstregeling 2018? Bijvoorbeeld Johan Criujffstadion in plaats van Bijlmer Arena, Tilburg,Helmond Hilversum ,Haarlem Alkmaar Dordrecht of Eindhoven Centrum of Centraal? Of is dat pas weer vanaf 2019 of later?
    vanaf eind december dit jaar komt er in Rotterdam e.o. en experiment met de nachtmetro. vanaf februari 2018 ook op de vernieuwde Hoekse Lijn de voormalige spoorlijn van Schiedam naar Hoek van Holland.

  3. Nicole
    29 oktober 2017 om 22:20

    Bergen op Zoom- Putte (Kapellen) bestaat al, is lijn 105. Op lijn 42 waar naar verwezen wordt is er geen ticketintegratie, op Belgisch gebied gelden tarieven De Lijn en op Nederlands gebied deze van Connexxion. Bij lijn naar Tilburg verwijzen ze naar gegevens De Lijn om te zeggen dat die lijn niet druk is. De Lijn beschikt niet over een systeem om de reizigers correct te tellen, er wordt gegokt. Reizigers op die lijn zijn er voor het merendeel die de grens overgaan.

  4. Wille
    31 oktober 2017 om 12:32

    Het zou eindelijk eens tijd worden dat men het grensoverschreidende verkeer serieus neemt, er zijn immers geen fysische grenzen meer tenzij je het bekijkt op tarifering en logistiek.
    De dubbele haakjes-techniek, zoals ik hem noem, zou misschien meer succes hebben. Ik bedoel daarmee dat een trein of bus stopt in het eerste STATION over de grens (aan beide kanten) ipv de laatste HALTE voor de grens. Dit gaat op tariefvlak niet veel verschillen maar wel op operationeel en gebruikersvlak vele voordelen bieden. Zo hoeven die chauffeurs niet hele trajecten op “buitenlands” terrein te rijden. En op die manier kan er namelijk steeds gemakkelijk overgestapt worden aan beide kanten van de grens op plekken waar meer vervoer samenkomt.
    Hoop doet leven.

    • Nicole
      4 november 2017 om 13:37

      Bij een treinrit is net het oversteken van de grens het duurst, Kijk maar eens naar de tarieven hiervoor.

  5. Peter Heesakkers
    2 november 2017 om 18:50

    Zeker ook niet vergeten een of meer busverbindingen vanuit de sinds 1961 zijnde 5e stad van Nederland Eindhoven met een regio van ruim 700.000 inwoners. Men kan vanuit Eindhoven tot ver in oost brabant b.v. alleen al met de bus reizen maar naar naaste buur Belgiè kan geen verbinding zijn. De Eindhovense regio telt dagelijks tienduizenden forensen ook vanuit Belgiè, weekend en winkelbezoekverkeer evenementen o.a. als ook sportmanifestaties. Ook wederzijds bezoeken zeer vele Nederlanders en Brabanders de grensstreek. Hallo! We leven in een E.U. land en wat openbaar vervoer betreft is er nog steeds een grens figuurlijk en letterlijk met onze Belgische buren. Ik denk zeker aan verbindingen met grensdorpen in Belgiè en steden als Turnhout en Hasselt. Toch grote woonkernen. m.n. Op weekenden als zaterdagen wemelt het op de parkeerplaatsen van de rood-witte nummerborden in de binnenstad. . Dus kom mij niet vertellen dat er geen markt is voor wederzijds de grens busverbindingen. Werk aan de winkel dus voor reisverenigingen als Rover en overigen, en b.v. ANWB.

    • Paul Lamote
      3 november 2017 om 12:01

      Laat de regio Eindhoven eerst maar eens regelen dat de sprinters naar Weert en Deurne in de avond en op zondag om het halfuur gaan rijden. Dat is belangrijker dan een bus naar Neerpelt.

    • NIcole
      4 november 2017 om 11:51

      Er bestond een bus die van Eindhoven via Turnhout naar Antwerpen reed, wegens te weinig reizigers werd die afgeschaft.

Lees ook