Minder klachten over volle treinen

Minder klachten over volle treinen

Rover heeft deze herfst aanzienlijk minder klachten ontvangen op het meldpunt volle treinen. Dat blijkt uit cijfers die de reizigersvereniging heeft gepresenteerd. Vrijwel de gehele klachten-top-10 bestaat uit treinen rond Amsterdam en Utrecht.

In oktober ontving Rover 1300 klachten over volle treinen, iets minder dan in september. De daling ten opzichte van september was gering in vergelijking met andere jaren, maar het algehele beeld is dat het aantal klachten deze herfst achterblijft met 2015 en 2016. In januari lag het aantal klachten nog op gelijk niveau met dezelfde maand vorig jaar.

Net als in 2015 en 2016 daalde het aantal klachten over volle treinen in de loop van het jaar om na juli of augustus weer te stijgen. De toename na de zomer was dit jaar echter beduidend minder sterk. Rover zelf kan alleen maar speculeren over een verklaring. “Er zijn minder incidenten geweest volgens NS. Misschien zijn mensen ook klaagmoe, maar voor hetzelfde geld doet NS het gewoon beter en helpt het dat er meer treinen instromen”, aldus Sanne van Galen van de reizigersvereniging.

De top-10 van trajecten met te volle treinen zag er als volgt uit:

  1. Intercity Amsterdam–Amersfoort
  2. Intercity (Den Haag–)Rotterdam–Dordrecht
  3. Sprinter Zaandam–Amsterdam–Schiphol
  4. Intercity Amsterdam–Utrecht
  5. Intercity Amersfoort–Amsterdam
  6. Intercity Direct Rotterdam–Schiphol
  7. Intercity Utrecht–Amsterdam
  8. Intercity Utrecht–Amsterdam Bijlmer Arena (vertrek uit Nijmegen)
  9. Intercity Utrecht–Amsterdam Bijlmer Arena (vertrek uit Heerlen)
  10. Intercity Hoorn–Amsterdam

Volgens Van Galen klagen mensen vooral dat de treinen daar korter zijn dan nodig, ‘al is dat altijd moeilijk te beoordelen’. De Intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam nemen de helft voor de top-10 voor hun rekening. Rover ziet geen positief of negatief verschil in het aantal klachten op de woensdagen de afgelopen maanden. Op die dagen reed NS als proef elke tien minuten een Intercity tussen de twee steden.

NS laat weten nog geen definitieve cijfers te hebben, maar dat het beeld overeen lijkt te komen met meldingen van drukke treinen in de NS-app. Tegelijk zegt NS dat het te vroeg is om hier conclusies aan te verbinden. “We hebben meer reizigers dan vorig jaar, maar ook meer treinen”, aldus een woordvoerder. Een verklaring voor het dalende aantal klachten heeft NS ook niet echt. “Vorig jaar werd Utrecht Centraal nog verbouwd, waardoor we op lange trajecten door Utrecht vaak minder lange treinen konden rijden. Die verbouwing is klaar. Daarnaast kan het ook te maken hebben met het aantal incidenten. Ervaring leert dat juist incidenten tot klachten leiden, vanwege drukte op de omreisroute”, aldus NS.

Laat een reactie achter

Lees ook