Treinreiziger.nl wint Blije Reizigers Prijs 2017

Treinreiziger.nl wint Blije Reizigers Prijs 2017

De Prijsvergelijker voor treinkaartjes is door de reiziger verkozen tot winnaar van de Blije Reizigers Prijs 2017. Dit maakte GVB-directeur Alexandra van Huffelen GVB bekend.

Ieder jaar reikt Railforum de Blije Reizigers Prijs uit aan een verbetering in het openbaar vervoer, die het voor de reizigers plezieriger maakt. Met deze prijs wil Railforum verbeteringen landelijke bekendheid geven en op grotere schaal laten uitrollen. Het doel is dat dit leidt tot meer merkbare verbeteringen voor reizigers. Alle facetten van een reis die de reiziger blij maken mogen meedoen. Criteria voor de deelnemende initiatieven zijn:

  • daadwerkelijk uitgevoerd;
  • niet alleen een ‘logische’ toepassing die de reiziger tevreden maakt, maar iets wat een glimlach op het gezicht van de reiziger brengt;
  • verrassend en uniek.

Uit een lijst van twintig uiteenlopende initiatieven werden vijf genomineerd door een vakjury:

  • Prijsvergelijker treinkaartjes – Alle type kaartjes en treinacties naast elkaar voor een specifieke reis.
  • Liftpaal in Oldemarkt – Met elkaar meerijden als aanvulling op het ov.
  • Breng flex – Deelvervoer op afroep.
  • Jijblij-Wijblij campagne van Syntus – Een jaar lang meer beleving & fun in het ov.
  • Experience Trains – NS laat de bestemming al in de trein beginnen.

Reizigers konden tot 15 november stemmen.

Winnaar: prijsvergelijker
Welk treinkaartje is voor jou het goedkoopst? NS Dagkaart, Dagretour met korting, Avond Vrij of iets anders? Via de vergelijker wordt eenvoudig duidelijk wat het goedkoopste treinkaartje is en voor welke reis. In tal van sectoren bestaan er al prijsvergelijkingen, maar omtrent treinkaartjes bestond zoiets nog niet.

Redacteur Hildebrand van Kuyeren denkt dat de nieuwe tool in een grote behoefte voorziet. “We zagen heel veel bezoekers die op zoek waren naar goedkope treinkaartjes. Voorheen moesten reizigers zelf nog uitrekenen welk kaartje het meest aantrekkelijk is. Met deze tool zie je direct alle beschikbare tarieven met de verschillende prijzen,” legt hij uit.

De prijsvergelijker bestaat al sinds 2015, maar Treinreiziger.nl lanceerde in februari dit jaar de app ‘Treinkaartjes’. Het is niet de eerste app rond treinacties, maar wel de meest complete. “Er is nog een andere app, maar daar ontbreken veel treinacties, bovendien is onze prijsvergelijker uniek”, aldus de redacteur.

Breng flex wint vakprijs
Dit jaar reikt OV-Magazine voor de derde keer de Blije Reizigers Vakprijs uit, die dit jaar naar Breng flex gaat. Hoofdredacteur Vincent Wever: “De ov-sector had tot voor kort nog altijd geen goed antwoord op de onderkant van de markt. Belbussen en regiotaxi’s zijn onhandig in gebruik, niet flexibel en weinig populair. Maar met slimme algoritmes – Uber maakt er al een paar jaar gebruik van – die eerst in de Amsterdamse vrije markt werden uitgetest, heeft Connexxion misschien wel goud in handen. Is Breng flex het ei van Columbus? Het zal zich nog definitief moeten bewijzen, ook in AML, maar de eerste resultaten zijn in ieder geval veelbelovend. Kleine kritische kanttekening: wie gaat dit systeem betalen als het écht aanslaat?”

2 reacties

  1. Florien Molendijk
    1 december 2017 om 14:11- Reageren

    Breng flex wint vakprijs: trots dat ik hieraan mocht meewerken met Breng/Connexxion team, een prachtig systeem!!
    Wel een kanttekening bij reactie Hoofdredacteur Vincent Wever: “De ov-sector had tot voor kort nog altijd geen goed antwoord op de onderkant van de markt.”
    @ Vincent, dat was en is er wel: Texelhopper still going strong sinds eind 2014, met geweldige reizigersgroei van 37% in 2017 tov 2015. In oktober dit jaar is de grens van 100.000 reizigers al doorbroken. Zie de dashboards
    https://texelhopper.nl/reisinformatie/vervoerscijfers

    • Vincent Wever
      Vincent Wever
      1 december 2017 om 14:51- Reageren

      Dank voor je reactie, Florien! Ik wil ook niet beweren dat Breng flex het eerste en enige antwoord is op hoe je omgaat met de onderkant van de markt. Ook de Texelhopper is daar een mooi voorbeeld van. Ik ben in ieder geval blij met de algemene trend waar vervoerders en overheden slim en efficiënt proberen om te gaan met de klassieke achilleshiel van het ov.

Laat een reactie achter

Lees ook