Intentieverklaring voor open informatie
dossier Big data

Intentieverklaring voor open informatie

Vervoerders en overheden hebben met elkaar afgesproken dat OV-chipkaartdata ook voor derden ontsloten wordt. Zo kunnen er analyses op reisniveau worden gemaakt. Tot nu toe was dat alleen op ritniveau mogelijk. Alle vervoerders doen mee, ook NS.

De data wordt door Translink geleverd en wordt eerst geaggregeerd, zodat niet op kaartniveau is te achterhalen wie waar wanneer heeft gereisd. “Dit is cruciaal en hoognodig”, aldus Nico van Paridon, voorzitter van de stuurgroep NDOV. De partijen hebben ruim twee jaar overleg nodig gehad om tot de intentieverklaring (.pdf) te komen. Die gaat op 1 januari in.

Lees ook: Op weg naar data-voorbeeld Londen

In 2016 dienden toenmalig Tweede Kamerleden Betty de Boer en Stientje van Veldhoven een motie in (.pdf) waarin ze opriepen om de vervoerdata vrij te geven. Met het indienen van de intentieverklaring geven de partijen invulling aan die motie, zonder dat er wet- of regelgeving aan te pas komt. Ariëns Kruijt van DOVA vindt de intentieverklaring een goede stap, maar wijst wel op het feit dat vervoerders op grond van privacy of concurrentieoverwegingen een verzoek om data kunnen weigeren.

Bovendien kunnen vervoerders zich in het uiterste geval ook terugtrekken. “Maar het ministerie wil niet aan regelgeving”, aldus Kruijt. De Tweede Kamer bespreekt de intentieverklaring begin januari in een Algemeen Overleg met Van Veldhoven, nu staatssecretaris van IenW. 

Eén reactie

  1. Alex Mink
    30 december 2017 om 00:11- Reageren

    Een intentieverklaring past prima in het straatje van zelfregulering, iets waar het vakdepartement erg gelukkig van wordt, want het scheelt gedoe en langdurige wetgevingsprocessen. Toch ontkomen we niet aan harmonisatie en standaardisatie van data omdat beleid en ontwikkelingen steeds meer moeten uitgaan van “realtime” en adaptie.
    In de ruimtelijke sector is dat wezensvreemd: we plannen, ontwikkelen en exploiteren voor de lange termijn. Helemaal mooi zou zijn dat er, naast wettelijke en beleidsmatige verankering, ook een goed financieringsmechanisme ontstaat. Zodat beleid tenminste gevrijwaard blijft van frames zoals filemonsters maar op basis van actualiteit en accuratesse wordt vomgegeven. Wellicht levert dat bijvoorbeeld voor OV-reizigers een heel ander type netwerken op dan gedacht….

Laat een reactie achter

Lees ook