Miljoenenstrop dreigt bij Zwolle-Kampen

Miljoenenstrop dreigt bij Zwolle-Kampen

door in rubriek artikel
Reacties uitgeschakeld voor Miljoenenstrop dreigt bij Zwolle-Kampen

Door fouten bij de heraanleg van de spoorlijn Zwolle-Kampen gaat het nieuwe station Zwolle Stadshagen komende zondag niet open. De bodem blijkt de hogere snelheid van de nieuwe trein niet aan te kunnen.

Dat bevestigt ProRail tegenover OV-Magazine. Vanavond was er een spoedoverleg op het provinciehuis in Zwolle om de zaak te bespreken. De spoorlijn Zwolle-Kampen is de afgelopen maanden door ProRail helemaal gesaneerd en onder de draad gebracht; een klus die volgens de spoorbeheerder enorm complex was. De bedoeling was dat de trein van de nieuwe vervoerder Keolis zou stoppen in de Zwolse Vinex-wijk Stadshagen.

Lees ook: Drie opdrachtgevers bij ombouw Kamperlijn

Om dezelfde rijtijd te halen als nu, moet de snelheid wel omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. De dienstregeling was al krap, doordat de onderstations verkeerd zijn ingericht. Het vermogen van de onderstations (zowel die tussen Zwolle en Kampen als tussen Zwolle en Wierden) is ontworpen met de verkeerde trein als uitgangspunt, waardoor de FLIRT van Keolis moet worden afgeknepen.

“Tijdens testritten rezen er problemen”, aldus een woordvoerder van ProRail. De bodem kan de verhoogde snelheid niet aan. Het spoor en de bovenleiding gaan als het ware golven, waardoor de trein niet meer goed onder de draad dreigt te komen. “De trein gedraagt zich dan als een achtbaan”, aldus een betrokkene die het heeft over een strop van mogelijk tientallen miljoenen euro’s.

De snelheid blijft voorlopig daarom op 100 kilometer per uur, waardoor er minimale (lees: onvoldoende) ruimte over blijft om op station Zwolle Stadshagen te stoppen. Daarom slaat Keolis de halte wordt voor onbepaalde tijd over. De komende maanden wordt onderzocht hoe de zaak het beste kan worden opgelost. Morgen geven de betrokken partijen een persconferentie.

De gemeenten Zwolle en Kampen en de provincie Overijssel hebben met verbazing kennis genomen van de tegenvaller. Ook staatssecrtaris Stientje van Veldhoven reageert: “Het eerste dat nu telt is natuurlijk dat ProRail alles in het werk stelt om de gevolgen voor reizigers op korte én lange termijn zoveel mogelijk te beperken. Maar het is ook belangrijk dat duidelijk wordt welke fouten gemaakt zijn en hoe dit kon gebeuren. Onze Inspectie is hier nauw bij betrokken.”

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook