Noorwegen mag dan Europees koploper zijn in elektrisch autovervoer; de bussen in de hoofdstad Oslo dieselden tot voor kort nog door. Inmiddels hebben drie vervoerders elk twee e-bussen op proef aangeschaft.
Oslo elektrificeert voorzichtig busvloot
De elektrische bussen, vier van Solaris en twee van BYD, rijden sinds december op drie verschillende lijnen. Voor de tweejarige pilot is 43 miljoen Noorse kronen (4,65 miljoen euro) uitgetrokken.
Norgesbuss rijdt met 12 meter lange Solaris Urbino Electric op lijn 60 (12 km) met een batterijcapaciteit van 125 kWh, goed voor een actieradius van 55 tot 95 kilometer. Aan de uiteinden van de lijn laadt de bus in 6 tot 10 minuten op met een 400 kW laadpaal via pantograaf.
Unibuss zet eenzelfde type bus in, maar dan met een batterijcapaciteit van 75 kWh (actieradius 45 - 65 km). Deze bussen worden ingezet op lijn 74 (15 km) en eveneens aan de eindpunten bijgeladen, maar dan met een 300 kW laadpaal via pantograaf.
Lees hier een testverslag met de Solaris Urbino Electric
Vervoerder Nobina, ten slotte, zet 18 meter lange gelede bussen van BYD in op lijn 31 en versterkingslijn 31E (respectievelijk 24 en 17 km). Deze lijn is met 50.000 passagiers per dag een van de drukste van de stad. Deze bussen worden alleen op depot via 80 kW stekker opgeladen. De batterijcapaciteit van 307 kWh moet goed zijn voor een actieradius van 180 tot 230 kilometer.
De proeven moeten uitwijzen welke exploitatie van e-bussen waar het meest geschikt is. Oslo is uitdagend, omdat de stad koude winters kent en heuvelachtig is. De kachels zullen daarom vooralsnog worden bijgevoed met (bio)diesel.
Reactie toevoegen