De Utrechts gedeputeerde Jacqueline Verbeek is opgestapt vanwege het debacle met de Uithoflijn. Provinciesecretaris en algemeen directeur Hans Goedhart is met buitengewoon verlof en heeft zijn functies direct moeten neerleggen.
Gedeputeerde en secretaris weg om Uithoflijn
Verbeeks positie stond ter discussie na de forse kostenoverschrijding en vertraging bij de bouw van de Uithoflijn en het daaropvolgende vernietigende auditrapport. Dat liet weinig heel van de rol die de provincie Utrecht tot nu toe heeft gespeeld bij het project.
"In de audit zijn harde noten gekraakt over de provinciale organisatie en de aansturing van het project Uithoflijn. De uitkomst van het rapport geeft mij aanleiding om als bestuurder mijn verantwoordelijkheid te nemen", aldus Verbeek in een persverklaring.
Vorige week werd bekend dat de Uithoflijn 84 miljoen euro duurder wordt dan begroot. Bovendien opent de lijn pas in 2019. Daar kwam de afgelopen dagen nog eens een extra tegenvaller van 5 miljoen euro bij. De zes kilometer lange tramlijn gaat nu een half miljard euro kosten.
Boeiend hoe vandaag de dag men nog weinig geleerd schijnt te hebben van dit soort projecten. Elders las ik van het 50-jarig bestaan van de Rotterdamse metro, waarbij het budget 3 maal werd overschreden. Toen kostte 6 km metro niet 89M gulden (!), maar 250M gulden. Vandaag de dag is bovengronds spoor zelfs nog duurder dan destijds ondergronds, getuige de half miljard euro's voor 6 km bovengronds. Hoe is dat mogelijk?
Ingediend door V B op za, 10/02/2018 - 18:12
Zolang men bij aanbesteding kiest voor de goedkoopste, moet men niet verbaasd staan dat het duurder wordt. Iedere verkoper spiegelt het nu eenmaal mooier voor dan het is. Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook.
Ingediend door Marcel op vr, 16/02/2018 - 18:52
Reactie toevoegen