Rli: meer spoor is slechte oplossing

Rli: meer spoor is slechte oplossing

Volgens de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) moeten er geen nieuwe wegen en nieuw spoor worden aangelegd om files en overvolle treinen te voorkomen, beter is de huidige infra duurzaam te onderhouden.

Dat staat in het rapport van B naar Anders, dat de raad gisteren publiceerde. De raad schrijft dat uitbreiding van weg- en spoorinfrastructuur vaak duur is en slechts een tijdelijk effect heeft. Bovendien verandert de manier waarop mensen zich verplaatsen. Daarom moet bestaande infrastructuur beter worden benut door gebruik te maken van nieuwe technologieën. En de overheid moet structureel geld reserveren voor duurzaam onderhoud en beheer van bestaande infrastructuur.

Begin is al gemaakt
De regels, financiering en werkwijzen rondom het mobiliteitssyteem moeten veranderen, vindt de raad. De noodzaak tot die verandering wordt al wel onderkend en het Rijk heeft al wel veranderingen in gang gezet. Zo wordt meer gewerkt vanuit regionale opgaven. Door het delen van bijvoorbeeld een auto, maar ook nieuwe technische mogelijkheden zoals de ‘automatisering van vervoermiddelen’, liggen er kansen volgens de Rli.

Praktijk pakt anders uit
De praktijk is echter weerbarstig, schrijft de Rli. De Nederlandse overheid investeert al decennialang in meer capaciteit: meer wegen en meer spoor). Dat zijn oplossingen die in het verleden succesvol waren, maar dat niet langer zijn. De maatregelen werken slechts tijdelijk. Het ‘oude denken’ kan bovendien een barrière zijn voor verandering. “De noodzakelijke veranderingen vragen om een andere kijk en inzet van alle spelers.”

Rijk moet het voortouw nemen
Om de omslag in het denken te veranderen, moet het Rijk het voortouw nemen. “Wet- en regelgeving moet bevorderen dat alle mobiliteitsoplossingen bij investeringsbeslissingen worden betrokken, ook als deze nog in de kinderschoenen staan of gevestigde belangen doorkruisen.” Dat biedt ‘nieuwe partijen met toekomstgerichte oplossingen’ de kans hun ontwerp in de praktijk uit te werken. De Rli pleit daarom voor de opstelling van een nieuwe Bereikbaarheidswet.

Investeringsstrategie
Voor de investeringsstrategie moeten regionale vraagstukken en opgaven leidend zijn. Duurzaamheid en duurzaam onderhoud moeten een prominentere rol spelen. “Dat betekent dat de middelen niet langer primair naar aanleg van infrastructuur gaan maar in hoofdzaak naar beter gebruik van de bestaande infrastructuur en de ontwikkeling en opschaling van nieuwe mobiliteitsconcepten, gericht op de regionale vervoervraag.”

2 reacties

  1. PeterHaaswijk
    25 mei 2018 om 16:20- Reageren

    Het aanleggen van de Rijnland Route bij Leiden van Katwijk naar de A 4 is pas begonnen dus dit gaat nog wel gewoon door.
    Zo zullen er wel meer plannen gewoon uitgevoerd worden ,
    Jammer dan ,dat het nu opeens (?) ontdekt wordt , dat meer wegen niet meer zouden helpen tegen de files…
    “Gelukkig ” zijn er geen spoorlijnen in aanleg momenteel ,dat lukte toch al niet zo goed.
    Wat gaat er nu gebeuren ?
    Meer zelf rijdende auto’s ?
    Groeten ,
    Peter

  2. De Leeuw
    28 mei 2018 om 11:57- Reageren

    Juist het bouwen van Wegen lijdt tot drukte. Het OV is er juist om massa’s te vervoeren en zolang ze dat in bijv. Duitsland prima doen, moet dat in Nederland ook kunnen.
    Maar dan heb je wel nieuwe lijnen en hogere frequenties nodig.

    Maar RLi lijkt wel een lobbyclub om de Overheid en de OV-maatschappijen aan extra inkomsten te helpen door forensen die wel moeten reizen gewoon financieel uit te knijpen.
    Laat de automobilisten maar tol betalen, zodat je daarmee OV-vervoer kan stimuleren en de lucht in Nederland ook eens schoner wordt (vooral in de Randstad).

Laat een reactie achter

Lees ook