NS rijdt eenmalig sneller naar Berlijn

NS rijdt eenmalig sneller naar Berlijn

door in rubriek artikel
2 reacties

Het kan dus toch: een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn. Op maandag 17 september vertrekt eenmalig een snellere intercity naar de Duitse hoofdstad, ter gelegenheid van InnoTrans. De trein is 27 minuten sneller in Berlijn.

Met deze eenmalige trein naar Berlijn wil NS symbolisch laten zien dat een rit naar de Duitse hoofdstad sneller kan. Dat wordt vooral mogelijk door het overslaan van alle Nederlandse tussenstations. Hiermee komt de totale reistijd op 5 uur en 53 minuten. Vanaf Bad Bentheim vervolgt de trein de gebruikelijke route.

Complex
Het versnellen van de route naar Berlijn bleek lastiger dan naar steden als Londen en Parijs. De enige mogelijkheid is tot nu toe het overslaan van verschillende stations. Het wisselen van de locomotief bij Bad Bentheim is een extra complicatie. Er wordt gewerkt aan mogelijkheden om de trein ook sneller te laten rijden met stops op de Nederlandse stations.

Sneller in Duitsland
De trein kan in Duitsland mogelijk vaart maken door het snellere spoor te gebruiken tussen Hannover en Berlijn. Ook is veel winst te behalen bij een betere dienstregeling. In de huidige dienstregeling krijgen landelijke en regionale treinen vaak voorrang, wat vertraging veroorzaakt bij de internationale ritten.

Bekijk hier het interview met NS-topman Roger van Boxtel over snellere treinverbindingen in Europa. Bron: Greenpeace Nederland.

Laura Vliek

Over Laura

Laura is webredacteur van OV-Magazine.

2 reacties

  1. De Leeuw
    28 augustus 2018 om 11:15- Reageren

    Mooi, Laten we hopen dat bij NS en DB dit het eerste schaap is dat over de dam gaat en dat er snel 7-10 per dag gaan volgen. De huidige getrokken rijtuigen zijn (afgezien van de stoelen) op en oncomfortabel en de stops in Hilversum, Apeldoorn en Almelo onnodig en vertragend. ICE4 zou prima passen op de lijn Amsterdam-Berlijn.

  2. Stefan de Vries
    7 september 2018 om 16:01- Reageren

    Berlijn-Amsterdam is ongeveer 700 kilometer. Dat moet makkelijk te doen zijn in drie uur, niet eens met een TGV, maar met een pendolino bijvoorbeeld. Waar een wil is, is een (spoor)weg…

Laat een reactie achter

Lees ook