‘Elke partij betaalt mee aan ov’
dossier Aanbesteden

‘Elke partij betaalt mee aan ov’

Het blijft voorlopig hét onderwerp voor de ov-sector: waar halen we het geld vandaan voor nieuwe regionale railinfrastructuur? Andersson Elffers Felix introduceert ‘botje bij botje’ en kennisnetwerk Railforum omarmt de ‘schijf van vijf’. Rode draad: elke partij betaalt mee. Zo’n onorthodoxe aanpak werkt alleen als projecten zinniger worden, de exploitatie kostendekkender kan en de regio de regie pakt. In theorie althans. Nu nog de praktijk.

Investeringen in regionale railinfra kampen met een gebrek aan urgentie. Het probleem is duidelijk: tot 2040 moeten er 550.000 woningen verrijzen in de Randstad. Door de groei van de bevolking en de economie slibben wegen dicht. Bovendien liggen er stevige klimaatdoelen op tafel om het verkeer minder CO2 te laten uitstoten. Een van de oplossingen is meer massavervoer: betere en snellere railverbindingen in en om de grote steden.

“Het vormgeven aan het stedelijk ov is primair aan de steden, provincies en vervoerregio’s zelf”, tempert staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) de verwachtingen in een brief aan het parlement. “Zo kan een (bestaande) busdienst mogelijk een net zo goede reisoptie bieden als de aanleg van of ombouw naar een lightrailverbinding.”

De boodschap is helder en hoor je vaker: staar je niet blind op dure railinfra, maar

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook