Bart Schmeink: MaaS is een blijvertje

Bart Schmeink: MaaS is een blijvertje

Bart Schmeink, ceo van Connexxion, hoort vaak ingewikkelde verhandelingen over MaaS, schrijft hij in onderstaande column. Hij legt zijn moeder uit wat het begrip inhoudt.

Je hoort het tegenwoordig overal, bij elk symposium over openbaar vervoer of mobiliteit: MaaS, Mobility as a Service. Het valt me op dat dit concept dan wordt gepresenteerd met complexe tekeningen, schema’s en een ingewikkelde uitleg. Ik ben daar altijd een beetje van onder de indruk. Zo van: dit is moeilijk en complex, ik weet niet of ik het allemaal wel begrijp. Best beangstigend vind ik het als allerlei mannen (het zijn bijna altijd mannen) begrijpend ja zitten te knikken. Alsof zij inderdaad begrijpen wat de toekomstige Nobelprijswinnaar die het MaaS-concept presenteert probeert te zeggen. Fascinerend om de reacties van anderen te observeren. Maar wat is nu eigenlijk MaaS? Ik heb het voor mezelf proberen simpel te maken en terug te brengen naar een niveau waarop ik het mijn moeder kan uitleggen. Dat werkt bij mij altijd het best.

De wereld van mobiliteit is enorm aan het veranderen. Mensen reizen steeds meer. Wat ver weg ligt, komt steeds dichterbij, maar wat dichtbij ligt, is steeds moeilijker te bereiken door opstoppingen, files en enorme drukte. Tegelijkertijd stellen allerlei nieuwe technologieën ons in staat onze reis van a naar b steeds beter te plannen, te organiseren en ook te betalen. Wat niet is veranderd, we maken nog steeds vooral gebruik van maar één vervoermiddel: de fiets, de auto, een buslijn of een treinreis. Dat geldt geloof ik voor meer dan 80 procent van alle reizen. De mate waarin we onze reis combineren met verschillende soorten vervoer en de mate waarin we die vervoermiddelen delen, is nog heel beperkt.

MaaS-concepten beogen hier verandering in te brengen door vervoermiddelen met elkaar te combineren voor de reiziger. Dit is dan inclusief het plannen, boeken en betalen van de reis, zonder dat daar allerlei hinderlijke onderbrekingen, dubbelingen en verstoringen in zitten. Hierdoor kan de reiziger zelf bepalen hoe die van a naar b komt en wat hij of zij daarvoor wil betalen. De handelingen die aan de reis vooraf gaan – het plannen, boeken en betalen – zijn zo makkelijk mogelijk. Ik heb het mijn moeder uitgelegd. Ze zei het te begrijpen. Dat biedt hoop, net als mijn verwachting dat het modewoord MaaS een blijvertje is.

Bart Schmeink, ceo Connexxion/Transdev Nederland

Laat een reactie achter

Lees ook