Alternatieven voor de bus onderzocht

Alternatieven voor de bus onderzocht

door Niels van Oort in rubriek onderzoek
geen reacties

Flexibele en vraaggestuurde diensten en de (deel)fiets gelden als alternatieven voor de reiziger in landelijke gebieden. Om te achterhalen of ze ook echt een alternatief zijn, onderzocht Kristel Bronsvoort de reizigersvoorkeuren in haar afstudeeronderzoek in het Smart Public Transport Lab van de TU Delft.

In haar onderzoek bekeek Bronsvoort, in samenwerking met Keolis, twee alternatieven voor traditioneel busvervoer. Het eerste alternatief was vraaggestuurd openbaar vervoer, ook bekend onder de Engelse term Demand Responsive Transport (DRT). Bij DRT-systemen worden reizigers op afroep opgehaald en de reiziger, eventueel samen met anderen, via een flexibele route naar de bestemming gebracht. Een rit met DRT wordt geboekt via een smartphone.

Het tweede alternatief dat is bekeken, is een combinatie van een snelbus met deelfietsen als natransport. De snelbus rijdt via een gestrekte route en stopt op een beperkt aantal haltes, waardoor de snelheid hoog is. Om de (langere) natransport-afstand te overbruggen, wordt een deelfiets aangeboden.

In heel Nederland lopen pilots met  DRT-systemen, bijvoorbeeld Bravoflex in Helmond, Eindhoven, Roosendaal en Moerdijk en TwentsFlex in de gemeente Rijssen-Holten. Ook zijn er verschillende deelfietssystemen beschikbaar, zoals de OV-fiets en Mobike. Echter, over de voorkeuren van reizigers voor dit soort systemen als alternatief voor traditionele buslijnen is weinig

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook