Nieuwe miljoenen voor testbaan Hyperloop
dossier Innovatie

Nieuwe miljoenen voor testbaan Hyperloop

In 50 minuten met de hyperloop van Schiphol naar Frankfurt is weer een stapje dichterbij. De Delftse Hardt Hyperloop heeft wederom een miljoeneninjectie gekregen van investeerders. Het bedrijf verwacht in 2028 het eerste traject in gebruik te kunnen nemen.

Met deze investering maakt het bedrijf zich op voor de volgende stap: de realisatie van het European Hyperloop Centre. Sascha Lamme, CTO bij Hardt Hyperloop: “In deze faciliteit zullen we hyperlooptechnologieën testen met snelheden van meer dan 700 kilometer per uur. We kunnen ons team ook uitbreiden met meer getalenteerde mensen, investeerders werven in toekomstige investeringsrondes en samenwerken met extra bedrijven.”

Testbaan
Hardt wil een testbaan van drie kilometer aanleggen. “We kunnen dan veel meer tests gaan uitvoeren”, vertelt Jelte Altena van Hardt Hyperloop aan TV West. “Ook op topsnelheid. We denken dat de topsnelheid 1000 kilometer per uur kan zijn, maar uit onderzoek is gebleken dat in Europa door alle afslagen die genomen moeten worden de ideale cruisesnelheid 700 kilometer per uur zou zijn. Die snelheid moeten we op de testlocatie kunnen halen. Bovendien zou dat ook een recordsnelheid zijn, dus het is ook wel leuk om dat record in handen te hebben”, vertelt Altena.

Er wordt druk gezocht naar een geschikte locatie, maar Delft wordt het zeker niet. “We hebben hier niet de mogelijkheid om zo’n lange buis neer te zetten. We zijn nu nog in gesprek met meerdere locaties in verschillende provincies in Nederland. In principe proberen we wel om een locatie in Nederland te kunnen regelen.”

Eerste traject in 2028
Hardt is ontstaan nadat vier studenten van de TU Delft een ontwerpwedstrijd hadden gewonnen voor een hyperloopcabine. Die wedstrijd was georganiseerd door SpaceX, één van de bedrijven van Tesla-oprichter Elon Musk. Het uiteindelijke doel is een netwerk creëren waarbij Europese steden met elkaar worden verbonden met een hyperloopverbinding. “We kunnen nu beginnen met nieuwe testen zodat we in 2028 het eerste traject kunnen gebruiken”, zo besluit Altena.

Een Europees hyperloopnetwerk zou in de toekomst een aanvulling op het reguliere ov kunnen worden. In verschillende investeringsrondes haalde Hardt al miljoenen op om de bouw van een testlocatie te realiseren. Ook verbond Hardt verschillende grote partners aan zich, waaronder NS, Deutsche Bahn en luchthaven Schiphol.

Die laatste maakte vorig jaar tijdens de HyperSummit bekend te willen onderzoeken of een hyperloopverbinding naar de luchthaven van Frankfurt te realiseren is. De reis over het traject van 450 kilometer zou in totaal 50 minuten gaan duren.

Lees ook: In 50 minuten van Schiphol naar Frankfurt

Eén reactie

  1. Amarja
    23 oktober 2019 om 11:05- Reageren

    Of binnenkort als attractie en testbaan naar Ameland en terug.
    Sluit mooi aan bij Holwerd aan Zee.

Laat een reactie achter

Lees ook