Spoortunnel naar Ameland nog ver weg

Spoortunnel naar Ameland nog ver weg

Een spoortunnel van Holwerd naar Ameland is wel degelijk een optie, maar wel de meest extreme variant. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen naar aanleiding van Kamervragen. Rijkswaterstaat ziet een spoortunnel als serieuze optie om het eiland bereikbaar te houden.

De minister reageert op eerdere berichtgeving van dagblad Trouw. Om ook in 2030 nog de Waddeneilanden te kunnen bereiken, zijn onorthodoxe maatregelen nodig, stelt Rijkswaterstaat in het artikel. Er moet nu doorlopend worden gebaggerd om de vaargeul open te houden. Een spoortunnel wordt als serieuze oplossing genoemd.

Bereikbaarheid verbeteren
Momenteel wordt er door verschillende partijen zoals Rijkswaterstaat, provincie Fryslân, gemeente Ameland en gemeente Noardeast-Fryslân gewerkt aan plannen om de bereikbaarheid van Ameland te verbeteren. “Door de betrokken partijen wordt momenteel gewerkt aan een eerste uitwerking van een drietal denkrichtingen waarvan de in het artikel genoemde tunnelverbinding de meest extreme is”, schrijft minister Van Nieuwenhuizen. “Een andere denkrichting is het optimaliseren van de bestaande verbinding en het splitsen van vervoerstromen door op het tij te gaan varen met grote schepen voor auto’s en vrachtverkeer en daarnaast het frequenter inzetten van minder diepliggende schepen voor alleen personenvervoer.”

‘Niet reëel’
De minister reageert ook op de reactie van De Waddenvereniging. De vereniging vindt de tunneloptie, door Natura 2000-gebied, vergezocht en niet reëel. “Ik vraag me af waar dit idee vandaan komt. Het probleem is vooral dat de omvang van de veerboten niet meer past bij de dimensie van de vaargeulen. Dan moet je de vervoersstromen uit elkaar halen en niet een tunnel gaan graven”, aldus Hans Revier van de Waddenvereniging.

De minister: “Het proces bevindt zich pas in de pre-verkenningsfase. Wanneer het proces in de fase komt dat concrete alternatieven getoetst gaan worden op onder andere haalbaarheid, dan zal hierbij zowel de status van werelderfgoed als die van Natura2000 gebied uiteraard een belangrijke rol spelen.” Van Nieuwenhuizen verwacht eind dit jaar een beslissing te nemen welke oplossing er genomen wordt om Ameland bereikbaar te houden.

Laat een reactie achter

Lees ook