NS stopt met middagspitskorting vanaf 2021

NS stopt met middagspitskorting vanaf 2021

NS schrapt vanaf 2021 de korting in de middagspits. NS Flex wordt standaard voor de meeste abonnementen en abonnementhouders zijn met NS Flex af van het saldoladen en de verplichte borg van tien euro op de OV-chipkaart. Reizigersvereniging Rover betreurt het verdwijnen van de middagspitskorting, maar is positief over NS Flex.

Toenemende drukte tijdens de spits is voor NS reden om alleen het reizen in de daluren extra te stimuleren met korting. Daarnaast hoopt de spoorwegmaatschappij met de maatregel dat reizigers in de spits meer kans hebben op een zitplaats. Rover betreurt het verdwijnen van de middagspitskorting op de Voordeelurenkaart. “NS biedt dit abonnement, dat na 9 uur ’s morgens de hele dag recht op korting geeft, sinds 2011 niet meer aan, maar op aandringen van Rover mochten reizigers die het abonnement destijds gebruikten deze wel behouden. Deze groep reizigers raakt nu vanaf 2021 alsnog de middagspitskorting kwijt.” Het Voordeelurenabonnement zonder middagspitskorting wordt wel zeven euro goedkoper, zo belooft NS.

‘Prijsverschil vervalt’
NS Flex is straks beschikbaar voor alle abonnementen en wordt standaard voor abonnementen Altijd Vrij, Traject Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel. “De Flex-abonnementen worden in prijs verlaagd waardoor het prijsverschil met andere abonnementen vervalt”, zo schrijft NS in een verklaring. Abonnementhouders zijn met NS Flex af van het saldoladen en ook de verplichte borg van tien euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig.

Reizigersvereniging Rover is positief over NS Flex. “Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun OV-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen”, zo stelt Rover. Smit voegt eraan toe: “NS wil reizen met het ov makkelijk maken, zonder borg en zonder opladen van de OV-chipkaart. We hebben goed geluisterd naar reizigers en naar de adviezen van consumentenorganisaties om onze abonnementen simpeler te maken. Met deze update bieden we reizigers meer gemak en flexibiliteit en zijn we bovendien voorbereid op toekomstige manieren van betalen in het openbaar vervoer.”

Keuzedagen
Met Keuzedagen reizen abonnementhouders van 60 jaar of ouder zeven dagen per jaar onbeperkt met de trein. Deze dagen zijn vanaf 2021 alleen geldig in de daluren. Daar staat tegenover dat de keuzedagen straks het hele jaar geldig zijn. Om volle treinen te voorkomen, kunnen nu de keuzedagen elke twee maanden worden gebruikt.

4 reacties

  1. David Nijenhuis
    8 november 2019 om 20:46- Reageren

    Wat ik niet begrijp is dat NS de nieuwe senioren vanaf 2021 geen keuzedagen meer willen aanbieden. Evenmin wil het er niet in dat de spits in juli, aug en tussen kerst en Oud & Nieuw volgens NS ook zo vol is. Beter en eerlijker is om bijv. tijdens de schoolvakanties voor alle kortingsgerechtigden dw hele dag koeting te bieden. Volgens mij kan dat ook zonder problemen. NS zegt ook niet: “op vrijdagavond en zondagavond en op/rondom feestdagen is het ook druk, dus dan geven we ook geen korting!”. Dat laatste gebeurt wel in Frankrijk en Duitsland: SNCF geeft in die perioden geen of minder korting voor wie kortingsgerechtigd is en Duitsland biedt oo deze tijden (en vooral rond Kerst en Pasen) haast geen goedkopere Sparpreiskaartjes aan.

  2. Ad Couwenberg
    18 november 2019 om 14:43- Reageren

    Als oudere betreur ik deze wijziging van reisvoorwaarden m.b.t. het Voordeelurenabonnement.
    Dankzij ROVER mogen de houders van dit abonnement tot 2030 hiermee reizen.
    Je zou ervan mogen uitgaan dat de reisvoorwaarden dan ook geborgd zijn tot 2030.
    Mijns inziens wordt hier dan ook die afspraak geschonden.
    Je mag niet meer tussen 16.00 en 18.30 uur reizen in 2021 tegen het Voordeeltarief, dat betekent dus eerder naar huis of kosten moeten maken voor een maaltijd onderweg.
    Hier is totaal over het hoofd gezien. dat mensen met een chronische aandoening nu een maaltijd onderweg moeten gaan gebruiken omdat ze niet meer op hun normale etenstijd thuis kunnen komen. Of ze kunnen wel thuiskomen, maar zijn dan veel meer reisgeld kwijt.
    Dat is voor vele minima niet meer te doen.
    Ik vind dat deze reizigersgroep door deze maatregel zwaar wordt benadeeld.
    Men mag toch al niet op Maandag en Vrijdag dit abonnement ( met Keuzedagen) gebruiken. Dinsdag, Woensdag en Donderdag wordt bemoeilijkt, blijft alleen Zaterdag en Zondag over om op een redelijke manier dit abonnement (met keuzedagen) te kunnen gebruiken.

  3. J.H. Lucas
    24 november 2019 om 20:41- Reageren

    Jammer, Ook in strijd met de verplichting van N.S, voor iedereen vervoer verzorgen.
    Vergeet niet hoe meer reizigers hoe meer omzet hoe meer noodzaak voor een groot en uitgebreid railvervoer.( en werk voor u)
    Juist nu moet u inspringen op onmisbaar railvervoer!
    Groeten Henk Lucas

  4. J. Hiemstra
    27 november 2019 om 12:09- Reageren

    Natuurlijk heeft de NS ervoor gezorgd dat het nieuwe Altijd voordeel op papier genoeg verschilt van het oude voordeelurenabonnement om anders te mogen heten. Maar zeg nou zelf: als je 0% korting in de ochtendspits en 40% in de avondspits krijgt en je reist in beide, komt dat dan niet gewoon neer op de 20% korting in spits?
    En daar betaal je dus 18,42 euro per maand meer voor.
    Voordeelurenabonnement = 67 euro per jaar = 5,58 euro per maand; Altijd voordeel: 24 euro per maand

Laat een reactie achter

Lees ook