Datastandaard doelgroepenvervoer nodig
dossier ZE2025

Datastandaard doelgroepenvervoer nodig

Om te komen tot volledig zero emissie doelgroepenvervoer, moeten gemeenten werken aan een datastandaard en voldoende laadinfrastructuur.

Dat concludeert Alex Mink, beleidsadviseur bij het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI). Mink deed onderzoek naar de huidige stand van zaken en schreef het rapport Monitor Zero Emissie doelgroepenvervoer.

Net als het busvervoer moet ook het doelgroepenvervoer vanaf 2025 volledig emissievrij rijden. Daartoe heeft de sector in juni 2018 een bestuursakkoord met bijbehorend convenant gesloten.

Lees ook: Doelgroepenvervoer emissievrij per 2025

Volgens Mink zijn de Nederlandse gemeenten, verantwoordelijk voor de toegang tot het doelgroepenvervoer en inkoper ervan, goed bezig. “Het aantal nieuwe voertuigen dat rijdt op batterij-elektriciteit neemt toe. Los van het bestuursakkoord zien we dat gemeenten in hun aanbestedingen aansturen op schoon doelgroepenvervoer.”

Knelpunten

Wel signaleert hij knelpunten, omdat er veel belangen en actoren spelen. Hij somt het op: “Er moeten geschikte voertuigen zijn, de vervoerders hebben de juiste laadinfrastructuur nodig en gemeenten hebben te maken met stijgende kosten binnen het sociale domein. De organisatie van het doelgroepenvervoer gaat over personenvervoer, gemeentelijke inkoop, duurzaamheid en regionale samenwerking.”

Data standaardiseren

Daarom is het volgens de beleidsadviseur van GNMI van belang om een standaard te ontwikkelen om data te verzamelen en ontsluiten, zodat er goed inzicht is op de instroom en het gebruik van voertuigen. Het GNMI wil die handschoen oppakken en met gemeenten, vervoerders en voertuigleveranciers in gesprek hierover.

“Data worden steeds belangrijker om het beleid te volgen en te kijken welke resultaten we samen halen. Het doelgroepenvervoer is een te versnipperde aangelegenheid. Wij gaan aan de slag om hier meer eenheid in te krijgen. Want als we data goed verzamelen en ontsluiten, kunnen we ook laten zien hoe ontwikkelingen zoals zero emissie doelgroepenvervoer op weg zijn.”

Laadinfrastructuur

Een ander belangrijk aandachtspunt is, dat er voldoende betaalbare en beschikbare laadmogelijkheden komen. “Daarnaast zien we dat waterstof als energiedrager in opkomst is. Dat is een interessante ontwikkeling waarover wij gemeenten willen informeren.”

Download het rapport Monitor Zero Emissie Doelgroepenvervoer 2019

Laat een reactie achter

Lees ook