Masterclass Betere Bus

okt3

Onlangs is het boek Betere Bus uitgekomen. Op 3 oktober organiseren we de Masterclass Betere Bus waarbij we verdergaan op dit onderwerp. Het fenomeen betere bus wordt volledig in beeld gebracht. In de eerste plaats worden definities toegelicht, in het bijzonder de definities van BRT en BHLS en de positie van hoogwaardige bus in het brede busspectrum, oftewel alle toepassingen van de bus waarmee het openbaar vervoer hoogwaardiger wordt: een slim versnelde stadsbus, een sociaal gedragen buurtbus, een effectieve vraagafhankelijke bus, een comfortabele bus op de langere afstanden, een bustaxi in de buurt, enzovoort.

Inzoomend op BRT en BHLS is de uitdaging telkens om deze vormen van betere bus op de juiste manier in te zetten in de mix van ov-oplossingen. Nadat duidelijk is gemaakt wat betere bus inhoudt, komt aan de orde waarom het maatschappelijk te rechtvaardigen valt om te investeren in openbaar vervoer zoals de bus. De waarde van hoogwaardige bus als ov-voorziening en meer nog als maatschappelijke publieksvoorziening wordt uitgebreid behandeld. Na het antwoord op de ‘wat’- en de ‘waarom’-vraag gaat de rest van de vogelvlucht over antwoorden op de vraag ‘hoe’ de betere bus gerealiseerd kan worden. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan het ontwerp busnetwerken en de inpassing daarvan in de (stedelijke) omgeving. Verder wordt aandacht besteed aan de manier waarop busprojecten georganiseerd kunnen worden en de stand van de betere bus in Nederland.

In de middag gaan we aan de slag met case studies en voorbeelden. In ieder geval komen de volgende casussen in Nederland aan de orde: Amsterdam, R-netlijnen 300/397 (Zuidtangent); Eindhoven, HOV4; Groningen, Q-link & Qliner; Hilversum-Huizen, HOV in ’t Gooi; Leiden-Zoetermeer, R-netlijn 400; Meierij, BRT. We zullen ook buitenlandse casussen bespreken. Deze zijn als volgt: Barcelona (Spanje), RETbus; Basel (Zwitserland), lijn 50; Bogotá (Colombia), TransMilenio; Bangkok (Thailand), BRT; Cambridge (VK), Chablais (Zwitserland), Busway; Hamburg (Duitsland), MetroBus; Los Angeles (Californië, VS), Orange Line / G Line (Metro Busway); Mallorca (Spanje), Metz (Frankrijk), Mettis; Lahore (Pakistan) BRT; Nantes (Frankrijk), Busway lijn 4 & Chronobus; Newcastle (VK), Parijs/Île-de-France (Frankrijk), Seattle (Washington, VS), Sevilla (Spanje), Tzen 3 & Tzen 4 & TVM; Taichung (Taiwan), Blue Line; Wenen (Oostenrijk), lijn 1a/2a/3a. Daarnaast zal veelvuldig worden verwezen naar de vele andere busvoorbeelden uit het boek, zoals Aidelaide (Australië), Amsterdam (div.), Almere (NL), Arnhem (NL), Bergen (Noorwegen), , Bruchsal (Duitsland), Curitiba (Brazilië), Fukuoka (Japan), Istanbul (Turkije), Maastricht (NL), Northern Virginia / Springfield (US), Rotterdam (NL), Rouen (Frankrijk), Shanghai (China), Stockholm (Zweden), Trondheim (Noorwegen), Toulouse (Frankrijk), Tilburg (NL), Twente (NL), Utrecht-Breda (NL), Utrecht-Amersfoort (NL), Zwolle (NL).

Na de case studies en voorbeelden gaan we met een serious game in groepen op zoek naar de optimale mobiliteitsmix, inclusief de betere bus. Hiervoor gebruiken we het 5E-model, dat de potentiële (maatschappelijke) baten van transportsystemen benoemt, zoals inclusiviteit en ruimtegebruik.

Het programma

10.30 - 11.00 uur | Inloop, koffie, informele kennismaking 
11.00 - 12.30 uur | Inleiding, basisbegrippen, vogelvlucht over het boek 
12.30 - 13.00 uur | Lunch
13.00 - 14.00 uur | Case studies en voorbeelden
14.00 - 15.15 uur | Serious Game: op zoek naar de optimale mobiliteitsmix
15.15 - 15.30 uur | Pauze
15.30 - 16.30 uur | Afronding en discussie
16.30 uur | Informele bijeenkomst en borrel

Deze masterclass is in samenwerking met TU Delt en wordt gegeven door Rob van der Bijl en Niels van Oort, de schrijvers van het boek Betere Bus. Wil jij erbij zijn? Meld je dan nu aan via onderstaand formulier. Kosten bedragen €395,- per persoon excl. Btw. Je ontvangt hierbij gratis het boek Betere Bus.

Datum / tijd

3 oktober 2024
Aanvang: 10.30 uur

Prijs

€395

Locatie

near_meDelft