IenM wil meer regie en minder subsidie
dossier Budget

IenM wil meer regie en minder subsidie

door in rubriek centraal
Reacties uitgeschakeld voor IenM wil meer regie en minder subsidie

Het Rijk wil meer regie gaan voeren over het openbaar vervoer en minder subsidie verstrekken aan de sector. Dat blijkt uit de nieuwe ‘OV-visie’ die het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) nu ontwikkelt.Aanleiding voor die visie is de samenvoeging van de twee directies Regionaal Openbaar Vervoer en Spoor tot één directie Openbaar Vervoer en Spoor onder leiding van de nieuwe directeur Jeroen Fukken.

Het departement streeft naar ‘krachtige besluitvorming’ over onderwerpen die de regionale en landelijke concessies overstijgen. In elk geval over de OV-chipkaart – zoals de commissie-Meijdam  adviseerde – maar wellicht ook over reisinformatie, tarieven en toegankelijkheid. Door de regionale versnippering zijn die onderwerpen onduidelijk voor de reizigers. Ook door de winterperikelen bij NS en ProRail wil IenM vaker ingrijpen en de regie te nemen. De Tweede Kamer en Rover dringen daar al jaren op aan.

Een tweede uitgangspunt van de nieuwe Rijksvisie op het ov is ‘hogere efficiency’. Net als in de kunstsector gaat het beginsel gelden dat de gebruiker betaalt, en dus krijgt de ov-sector minder subsidie. Dat gaat niet alleen gepaard met bezuinigingen, maar ook met een betere marktwerking, mogelijk meer ruimte voor commerciële activiteiten van vervoerbedrijven en professionelere marketing. Ook broedt IenM nog op manieren om vanuit de vastgoed- ontwikkeling nieuwe bronnen aan te boren voor het openbaar vervoer.

Een derde uitgangspunt is ‘betere klantgerichtheid’. Met de klantwensenpiramide van NS in het achterhoofd wil het ministerie dat vervoerbedrijven meer ‘zachte’ kwaliteiten bieden als beleving, betrouwbaarheid, comfort, gemak en veiligheid.

IenM hoopt de nieuwe OV-visie voor de zomer af te ronden. Hij kan dan worden besproken met ov-autoriteiten, vervoerders en wellicht partijen als het ministerie van Onderwijs (OV-studentenkaart), scholen, universiteiten, vastgoedontwikkelaars en werkgevers (mobiliteitsmanagement).

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook