Spidermaps maken ov overzichtelijker
dossier Big data

Spidermaps maken ov overzichtelijker

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Spidermaps maken ov overzichtelijker

Een combinatie van de bureaus VastinVorm, Movin en Advier probeert voet aan de grond te krijgen met ‘spidermaps’. Dat zijn ov-plattegronden waarop het vertrekpunt van de reiziger centraal staat: een gebied, knooppunt of halte.

Vanuit het gedetailleerde vertrekpunt zie je alleen rechtstreekse verbindingen schematisch naar verschillende bestemmingen lopen. De reiziger is dus de ‘spin in het web’. Volgens de drie bureaus zijn traditionele lijnennetkaarten vaak te ingewikkeld. De combinatie van een geografische ondergrond met straatnamen en alle ov-lijnen is veel informatie, waardoor reizigers het spoor bijster kunnen raken.

De afgelopen maanden zijn spidermaps gemaakt voor de TU-wijk in Delft (waar VastinVorm kantoor houdt), de binnenstad van Roermond (voor onder meer gemeente, NS en Veolia) en trein- en busverbindingen van Schiphol naar Amsterdam (voor toeristen). Volgens de makers zijn de kaarten vooral geschikt om incidentele reizigers snel te verwijzen naar de juiste halte en lijn. Denk bijvoorbeeld aan automobilisten die parkeren op een P+R-terrein en snel naar de stad willen.

Een nadeel is dat verbindingen met één of meer overstappen er niet op staan. Een ander nadeel is dat je voor één vervoergebied meerdere spidermaps nodig hebt in plaats van één lijnennetkaart. De drie bureaus claimen op hun beurt dat spidermaps het complexe openbaar vervoer overzichtelijker maken en zo kunnen zorgen voor een hoger ov-gebruik. “Niet voor niets passen veel commerciële vervoerders in Engeland het concept toe.” Verder kunnen klantvriendelijke ov-autoriteiten en vervoerbedrijven spidermaps cadeau geven aan bedrijven, musea en scholen, zodat hun bezoekers gemakkelijker hun weg naar het ov vinden.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook