Reizigers gaan steeds meer meedenken over beter ov

door in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor Reizigers gaan steeds meer meedenken over beter ov

Vervoerders moeten ingrijpende veranderingen eerder voorleggen aan reizigers, vinden de consumentenorganisaties. Ze willen dat individuele wensen over het openbaar vervoer via sociale media zwaarder meewegen. Op hun beurt vragen de vervoerbedrijven aan de consumentenorganisaties sneller advies te geven. En ze verlangen meer aandacht voor de ontwikkeling en kwaliteit van multimodale knooppunten waar reizigers ook een OV-fiets, e-scooter, deelauto of taxi kunnen nemen. 

Dat zijn de conclusies van het symposium 15 jaar reizigersinspraak van Rocov Gelderland Stadsregio, een van de actiefste regionale consumentenplatforms voor het openbaar vervoer.

Frank van Setten, adjunct-directeur trein van Arriva, vindt dat behoudende reizigers soms even door de zure appel heen moeten bijten om vernieuwing mogelijk te maken. Zo zou het visgraatmodel met een vervoergroei van 40 procent nooit tot stand zijn gekomen als naar de critici was geluisterd. De vervoerders zien ook graag meer vertegenwoordigers uit een vluchtige doelgroep als studenten en een drukke doelgroep als zakenreizigers. De Rocov’s zelf zien graag een onderbouwde afwijzing als een vervoerder een voorstel van hen niet overneemt.

Alle betrokkenen zijn het erover eens dat de inspraak zich ontwikkelt richting co-creatie: vervoerders die enthousiaste gebruikers laten meedenken over de ontwikkeling van beter openbaar vervoer.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook