Ook 9292 toont nu haltetoegankelijkheid

Ook 9292 toont nu haltetoegankelijkheid

Ook 9292 toont sinds kort de toegankelijkheid van haltes voor mindervaliden en slechtzienden in de reisinformatie. Vooralsnog alleen in Zuid-Holland, maar 9292 verwacht dat andere regio’s snel zullen volgen.

Haltetoegankelijkheidsinformatie is al landelijk beschikbaar als open data en wordt bijvoorbeeld door de app OVInfo al voor heel Nederland gegeven, maar volgens 9292-directeur Stefan Hulman zijn er twee belangrijke verschillen ten opzichte van andere aanbieders: “Ten eerste is er de mogelijkheid dat gebruikers feedback kunnen geven, ten tweede controleren we de informatie ook zelf, in plaats van dat we het klakkeloos overnemen uit het Centraal Haltebestand.”

Overigens wordt niet van alle Zuid-Hollandse haltes de info weergegeven. De Metropoolregio doet nog niet mee. Het doorgeven van de halteinformatie is niet gratis bij 9292. “Het is een behoorlijk arbeidsintensief proces”, aldus Hulman. Hoeveel Zuid-Holland heeft betaald om de informatie te tonen, wil hij niet kwijt. “We zijn een commercieel bedrijf. Dat is concurrentiegevoelige informatie.” Ondanks dat hebben volgens Hulman andere vervoersregio’s al wel belangstelling getoond.

Roos Prommenschenkel, voormalige Mis(s) Nederland en voorvechtster van toegankelijkheid in het openbaar vervoer, is blij dat nu ook 9292 met deze informatie komt. “Alle extra informatie is welkom, maar eigenlijk zou deze informatie zo snel mogelijk overbodig moeten zijn.”

toegankelijk

 

2 reacties

  1. Martin van Raay
    10 april 2015 om 11:43

    In de provincie Gelderland is 60% (!) van de haltes nog steeds niet toegankelijk gemaakt. De provincie zegt dat ze met ‘Europa’ afgesproken hebben dat dat ook niet hoeft. Waar hebben we die EU-regel dan voor? En is de boodschap van Gelderland dan niet eigenlijk: “Willen jullie minder gehandicapten, minder ouderen? Dan gaan wij dat regelen!”

  2. Stefan de Konink
    5 juni 2015 om 22:53

    Het is absurt dat de Provincie Zuid-Holland geld over de balk smijt om 9292 te subsidiëren. Service providers zoals Google Maps tonen in heel Nederland haltetoegankelijkheid met de data die uit ND-OV komt. Het handelen van Reisinformatiegroep B.V. komt over als chantage: u betaalt niet, wij informeren niet.

    Dat Hulman claimt als enige de data te controleren is interessant: Voor hoeveel haltes uit het Centraal Haltebestand heeft zijn organisatie al aanpassingen aangeleverd aan de ND-OV beheerorganisatie?

Lees ook