De provincie Overijssel heeft de elektrificatie van het traject Zwolle–Wierden gegund aan aannemer VolkerRail. De werkzaamheden gaan in oktober van start en duren tot medio 2017.
VolkerRail doet elektrificatie Zwolle–Wierden
De gunning werd in november uitgeschreven. Bij de elektrificatie worden 900 masten geplaatst en wordt een fietsbrug bij Wierden iets verhoogd ten behoeve van de bovenleiding.
VolkerRail voert de werkzaamheden zoveel mogelijk 's avonds na de avondspits en in de nacht uit. Tot zeker de zomer van 2016 betekent dat dat er na 20.00 uur tussen Zwolle en Almelo alleen bussen rijden. Tussen 2008 en 2013 was er ook al geen doorgaand treinverkeer mogelijk tussen de twee steden, vanwege het werk aan de tunnel in Nijverdal. Dat gold toen voor alle treindiensten.
De elektrificatie komt voort uit de overgang van het spoor van het Rijk naar de provincie, samen met de spoorlijn Zwolle–Kampen. Op dit moment zijn het de laatste trajecten waar NS nog dieselt. NS, Arriva en Syntus doen mee in de aanbesteding om vanaf december 2017 op de geëlektrificeerde lijn te rijden.

Zwolle is na Utrecht het tweede spoorknooppunt van Nederland. Het aantal in- en uitstappers is in 2020 gegroeid van 34.000 naar 57.000 en het aantal overstappers verdubbeld tot 38.000.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed
14 jul om 12:00 uurEr is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…
GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams
10 jul om 09:50 uurDe Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
Het lijkt me slimmer dat de werkzaamheden in een aantal "grote klappen" per deeltraject geconcentreerd gaan worden. Da's voor iedereen beter. Heel erg lang elke avond na 20:00 businzet lijkt me ronduit 'killing' voor het niet-spitsvervoer en aldus de kostendekkingsgraad. De vrijdag-/zaterdag-/zondagavond zou je sowieso niet moeten doen ivm studenten en uitgaanspubliek.
Ingediend door ACF Sierts op do, 23/07/2015 - 20:47
Reactie toevoegen