VolkerRail doet elektrificatie Zwolle–Wierden

VolkerRail doet elektrificatie Zwolle–Wierden

De provincie Overijssel heeft de elektrificatie van het traject Zwolle–Wierden gegund aan aannemer VolkerRail. De werkzaamheden gaan in oktober van start en duren tot medio 2017.

De gunning werd in november uitgeschreven. Bij de elektrificatie worden 900 masten geplaatst en wordt een fietsbrug bij Wierden iets verhoogd ten behoeve van de bovenleiding.

VolkerRail voert de werkzaamheden zoveel mogelijk ‘s avonds na de avondspits en in de nacht uit. Tot zeker de zomer van 2016 betekent dat dat er na 20.00 uur tussen Zwolle en Almelo alleen bussen rijden. Tussen 2008 en 2013 was er ook al geen doorgaand treinverkeer mogelijk tussen de twee steden, vanwege het werk aan de tunnel in Nijverdal. Dat gold toen voor alle treindiensten.

De elektrificatie komt voort uit de overgang van het spoor van het Rijk naar de provincie, samen met de spoorlijn Zwolle–Kampen. Op dit moment zijn het de laatste trajecten waar NS nog dieselt. NS, Arriva en Syntus doen mee in de aanbesteding om vanaf december 2017 op de geëlektrificeerde lijn te rijden.

 

Eén reactie

  1. ACF Sierts
    23 juli 2015 om 20:47

    Het lijkt me slimmer dat de werkzaamheden in een aantal “grote klappen” per deeltraject geconcentreerd gaan worden. Da’s voor iedereen beter. Heel erg lang elke avond na 20:00 businzet lijkt me ronduit ‘killing’ voor het niet-spitsvervoer en aldus de kostendekkingsgraad. De vrijdag-/zaterdag-/zondagavond zou je sowieso niet moeten doen ivm studenten en uitgaanspubliek.

Lees ook