RET en HTM moeten 7,5 scoren voor rail

RET en HTM moeten 7,5 scoren voor rail

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag eist dat RET en HTM een klanttevredenheidscijfer halen van minimaal een 7,5 voor de railconcessies die ingaan in december 2016. De looptijd is tien jaar.

Voor HTM is er nog werk aan de winkel. De klanttevredenheid voor tram was in 2013 een 7,3. Over 2014 heeft HTM nog geen cijfers gepubliceerd. De RET verbeterde de klanttevredenheid voor tram van een 7,6 in 2013 naar een 7,7 in 2014. De waardering voor metro was in beide jaren een 7,5.

De klantwaardering is een van de eisen in de ontwerp-programma’s van eisen voor de nieuwe railconcessies in Rotterdam en Den Haag per 16 december 2016. Volgens de metropoolregio (MRDH) krijgen reizigers een belangrijke stem. Zo worden de consumentenorganisaties betrokken bij de serviceverlening en geven zij advies over de reisinformatie.

De MRDH stelt verder eisen aan de betrouwbaarheid en punctualiteit van tram en metro waaraan bonussen en malussen zijn gekoppeld. Vanaf december 2016 zijn de eisen die aan RET en HTM worden gesteld nagenoeg identiek. Daardoor kunnen reizigers in de hele metropoolregio rekenen op dezelfde kwaliteit.

De MRDH is sinds 1 januari verantwoordelijk voor de twee railconcessies in Rotterdam en in Haaglanden. Het voornemen is om de beide concessies in te besteden aan de RET en HTM. Daarbij moeten de vervoerbedrijven wel een marktconforme aanbieding doen. De metropoolregio heeft een benchmark opgesteld met de prestaties van vergelijkbare bedrijven.

Gemeenten, consumentenorganisaties, andere opdrachtgevers van het openbaar vervoer en vervoerbedrijven kunnen tot 28 september reageren op de ontwerp-programma’s van eisen. Het definitieve programma van eisen is half november klaar, waarop de RET een bieding kan doen op de railconcessie Rotterdam en HTM op de railconcessie Haaglanden.

De MRDH wil de offertes in februari 2016 ontvangen. De gunning is in april 2016.

2 reacties

  1. Leonard Verhoef
    23 juli 2015 om 15:00

    Zeer vage en gemakkelijke eis. Niet te meten en leidt niet tot beter OV.
    Zie:
    http://www.humanefficiency.nl/public/beleving_openbaar_vervoer.shtml

  2. P.bleijenberg
    26 juli 2015 om 22:15

    Alleen het woord “EIS” vind ik al weerzinwekkend.
    dit leid inderdaad niet tot beter openbaar vervoer.
    MRDH een beetje van het padje af

Lees ook