‘Abonnement passé, geef achteraf korting’

‘Abonnement passé, geef achteraf korting’

door in rubriek tarieven
Reacties uitgeschakeld voor ‘Abonnement passé, geef achteraf korting’

Laat reizigers niet vooraf een keuze maken voor een reisproduct, maar beloon ze achteraf door korting te geven. Dat bepleit Willem Bottenberg, tarievenspecialist bij de 14 decentrale overheden.

Bottenberg, werkzaam bij DOVA, deed zijn voorstel vorige maand tijdens het Nationaal Verkeerskundecongres. “De tijden van vastrechtkortingen en abonnementen lijken passé. Eenvoud en maatwerk kunnen worden gecombineerd mét behoud van regionale kleuring.”

Het succes van reizen op saldo wil Bottenberg uitbouwen door achteraf betalen landelijk in te voeren. Zo ziet de reiziger precies waarvoor hij betaalt. En vervoerders kunnen dan korting geven afhankelijk van de doelgroep en/of de gemaakte reizen. Bijvoorbeeld: hoe meer reizen hoe hoger de korting. Of extra kortingen op bepaalde lijnen of in de daluren.

Leeftijdskorting
Bottenberg denkt ook aan automatische leeftijdskortingen voor 5- tot 11-jarigen (van bijvoorbeeld 40 procent) en voor 12- tot 18-jarigen van 20 procent. Overheden zullen wel meer de regie moeten nemen. “Dat is vanuit hun eindverantwoordelijk voor de tarieven zelfs de hoogste tijd.”

Een product dat het ov extra aantrekkelijk zou maken is een regionale dagkaart die geldig is voor bus, tram, metro én trein, meent Bottenberg. Hij stelt voor Nederland op te delen in een aantal gebieden waarin mensen dan per regio vrij kunnen reizen. Het kaartje moet ook beschikbaar zijn als wegwerpkaart en aan te schaffen vanuit het buitenland. Bestaande regionale dagkaarten kunnen behouden blijven.

Gezinsproduct
Bottenberg breekt een lans voor gezinnen die er in het weekend op uit willen. “Er ontbreekt een geschikt reisproduct voor gezinnen.” Hij ziet een variant van de gebiedsdagkaart voor zich waar gezinsleden dan op mee kunnen reizen.

Kortingsproducten vinden in het stads- en streekvervoer weinig aftrek, volgens Bottenberg. “Waar dat aan ligt is niet helder. Het kan ingewikkeld zijn voor de reiziger die moet gaan rekenen of de aanschaf lonend is. Bovendien is een vastrechtkorting in de psychologie wat onhandig: je moet ervoor betalen maar je hebt dan nog geen reis gemaakt en elke reis is weer een kostenpost.”

Ook is het niet eenvoudig om na te gaan of de afgerekende prijs juist is. Bottenberg: “Deze mogelijkheid tot verificatie zou toch een basisvoorwaarde moeten zijn. De transparantie is bij het ov nog ver weg. Het zou al helpen als we de halteafstanden openbaar maken. Er is geen argument te verzinnen waarom dat nog niet is gebeurd.”

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook