Limburg legt Veolia acht ton dwangsom op

Limburg legt Veolia acht ton dwangsom op

door in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor Limburg legt Veolia acht ton dwangsom op

De provincie Limburg heeft Veolia een dwangsom van acht ton opgelegd, omdat de vervoerder rijdt met oudere bussen dan is afgesproken. De verhoudingen tussen Veolia en Limburg hebben daarmee een nieuw dieptepunt bereikt.

Volgens het bestek mag Veolia niet met bussen in Limburg rijden die ouder zijn dan zeven jaar. Toen moedermaatschappij Connexxion echter de concessie Hoeksche Waard Goeree Overflakkee won, werd een aantal nieuwere bussen naar die concessie toe overgeheveld. In plaats daarvan kreeg Limburg 54 oudere bussen die eerder in Brabant reden.

“Het was geen vraag, maar een mededeling”, zegt gedeputeerde Patrick van den Broeck over de handelswijze van Veolia. “Zelf hebben ze de mond vol over een level playing field, terwijl ze Limburgse middelen gebruiken voor een andere concessie.”

Veolia zegt compensatiemaatregelen te hebben getroffen. De oudere bussen hebben een opknapbeurt gehad, er zijn nog zes extra bussen als reserve aan de vloot toegevoegd en er rijden extra treinen op de Maaslijn. Volgens Van den Broeck zijn die maatregelen echter onvoldoende. “Dat ze zes extra bussen als reserve achter de hand houden, geeft al aan dat ze sneller stuk kunnen gaan. Je kan wel reservebussen hebben, maar als je als reiziger in een bus met pech zit, schiet je daar weinig mee op.”

De extra treinen op de Maaslijn noemt Van den Broeck een ‘sigaar uit eigen doos’. “Een derde van het bedrag voor die extra treinen is betaald door Veolia, het andere deel door Rijk en provincie”. Van den Broeck ziet weinig andere mogelijkheden dan weer nieuwe bussen. Een oplossing met extra compensatie sluit hij niet uit, ‘maar de situatie is wel heel complex geworden’.

Veolia heeft twee weken de tijd om op de brief te reageren. Tot die tijd doet het bedrijf geen mededelingen.

De dwangsom is een nieuw dieptepunt in een soap die steeds meer op een ordinaire vechtscheiding begint te lijken. De verhoudingen tussen de vervoerder en de provincie zijn danig verziekt sinds Veolia de concessie verloor; eerst aan Abellio, later aan Arriva. Veolia wil dat de hele aanbestedingsprocedure opnieuw wordt gedaan en is naar de rechter gestapt.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook