Fiets in reisadvies blijft belofte van 9292

Fiets in reisadvies blijft belofte van 9292

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Fiets in reisadvies blijft belofte van 9292

9292 heeft zijn herhaalde ambities om de fiets per 2015 in de reisadviezen op te nemen niet waargemaakt. “Dit jaar gaat het gebeuren”, verzekert directeur Stefan Hulman.

In Verbinden door te delen, het Jaarplan 2013 van 9292, belooft het bedrijf dat het nieuwe reisadvies in 2015 volledig ontwikkeld is. Dat nieuwe reisadvies zou actueel en multimodaal zijn. Actueel zijn de reisadviezen van 9292 inmiddels wel: reizigers kunnen zien hoeveel minuten hun geplande trein of bus vertraagd is. Multimodaal zijn de reisadviezen van 9292 nog steeds niet. Ze geven geen informatie over ander vervoer dan openbaar vervoer. Reisplanners van Go About en NS geven bijvoorbeeld wél fietsroutes en -tijden.

Vanaf 2004 hebben organisaties als de Fietsersbond en de toenmalige Stichting OV-fiets (in 2007 overgenomen door NS) er bij 9292 op aangedrongen de fiets als voor- en natransport naar en van stations en andere knooppunten op te nemen. Aanvankelijk maakt 9292 geen haast met fietsroutes- en tijden in de OV-reisplanner, omdat dat ten koste zou kunnen gaan van het aantal buspassagiers. De drie aandeelhouders van REISinformatiegroep/9292 zijn NS, de Vereniging van Stedelijke Vervoerbedrijven en vervoerbedrijf Connexxion.

Fietsplanner met routeadviezen
In 2013 belandt de fiets alsnog in het jaarplan van 9292. “In het nieuwe reisadvies, dat naar schatting volledig ontwikkeld zal zijn in 2015, wordt het nog eenvoudiger om te zien wat de mogelijkheden zijn vooraf en onderweg”, schrijft directeur Stefan Hulman. “Welke halte is het meest geschikt om te starten en waar ga je dus heen met de fiets?” En concreter: “In 2013 realiseren we: de fietsplanner gekoppeld met routeadviezen.”
9292 komt binnen een jaar met een OV-reisplanner die ook de fiets in het reisadvies betrekt, belooft ook senior relatiemanager Bram Munnik van 9292 in 2013 op een mini-symposium van reizigersvereniging Rover. Gebruikers kunnen dan bijvoorbeeld aanvinken of ze met hun eigen fiets naar een gunstig opstappunt willen rijden en of ze abonnee zijn van OV-fiets, zodat ze eventueel het laatste stuk naar hun bestemming kunnen fietsen. Het is de bedoeling dat het reisadvies ook een geschikte fietsroute geeft en een verwachte fietstijd, afhankelijk van een gemiddelde fietssnelheid of naar voorkeur langzamer of sneller. Omdat Munnik die belofte niet had mogen doen van 9292-directeur Hulman, krijgt hij een reprimande.

Te ambitieus
“In de loop der jaren komen er veel ambities bovendrijven”, reageert Hulman op het ontbreken van de fiets. “Zo hebben we eerst onze OV Prijswijzer ontwikkeld. Want we krijgen meer vragen over abonnementen dan over de fiets. NS maakt andere keuzes. Hun ambitie ligt hoger: voor hen is de fiets een belangrijker feeder dan voor de andere vervoerders met bus, tram en metro. En NS heeft met OV-fiets ook een commercieel belang.”

“Het jaarplan 2013 gaf ook een doorkijk naar verdere jaren. Daarbij hebben we ingeschat wanneer wat ontwikkeld wordt. Die combinatie is niet handig gebleken”, erkent Hulman. “Achteraf gezien waren we wellicht te ambitieus.”

“De fiets is een speerpunt in ons nieuwe jaarplan. Dit jaar gaat het gebeuren”, verzekert Hulman. Het Jaarplan 2016 van 9292 is kort over de fiets: “Het verbeteren van looproutes en het opnemen van de fiets is een wens van veel reizigers. De looproutes worden door ons in de OV-reisplanner gegenereerd en geplot op kaarten. Dat kan beter en we gaan daarom onderzoeken of we loop- en fietsroutes kunnen afnemen bij bestaande leveranciers zoals Google.” De formulering ‘gaan onderzoeken’ duidt erop dat 9292 de afgelopen jaren weinig tot niets heeft ondernomen om de fiets aan de OV-reisplanner toe te voegen.

P+R zoeker
Een andere ambitie in het Jaarplan 2013: “In 2013 realiseren we: de P+R-zoeker met de mogelijkheid om vanaf daar verder te plannen met het OV.” Het nieuwe reisadvies van 9292 zou geen vergelijking maken met de auto, maar wel aangeven waar reizigers onderweg het beste hun auto kunnen parkeren om verder te reizen met het ov. Begin 2014 herhaalde 9292 die belofte: in de loop van 2014 kunnen reizigers bij 9292 een advies krijgen voor een reis met een overstap van auto naar openbaar vervoer op een door 9292 aanbevolen P+R-terrein. Ze moeten die P+R-optie dan wel aanvinken op de website of app.

9292, ANWB en NS hadden toen net de handen ineen geslagen om hun informatie over P+R-terreinen te actualiseren, te delen en te ontsluiten. Daaraan betaalde het ministerie van Infrastructuur en Milieu mee in het kader van Het Nieuwe Actieplan ‘Groei op het Spoor’ uit 2010. “Het ministerie heeft de stekker eruit getrokken. Van NS heb ik begrepen dat dat was vanwege aanbestedingsregels: de drempel van enkele tonnen werd overschreden”, vertelt Hulman. “De P+R zoeker heeft de eindstreep niet gehaald, die had geen prioriteit. Wij kunnen niet alles zelf financieren. Andere partijen moeten ook meedoen.”

Nieuwe missie
Volgens Back to the future, de net verschenen meerjarenvisie 2016-2018 van 9292, luidt de nieuwe missie: “9292 is er om iedereen, makkelijk en snel, wegwijs te maken in het openbaar vervoer”. Het lijkt er dus op dat 9292 zich alleen richt op openbaar vervoer en niet op ander vervoer in de keten, zoals de fiets en P+R. Directeur Hulman bestrijdt dat: “Hoewel sommige vervoerders twijfelen of we dat moeten doen, zit FlixBus nu in onze reisplanner. Strikt genomen is FlixBus geen openbaar vervoer, omdat het niet onder de Wet personenvervoer 2000 valt en niet is aanbesteed. En als openbaar vervoer is vervangen door Regiotaxi’s, laten we ook diensten van niet-ov-bedrijven zien. Wij snappen dat dit soort mobiliteit in onze planner hoort.”

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook