Rotterdam geeft ruimte aan fiets en ov

Rotterdam geeft ruimte aan fiets en ov

door in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor Rotterdam geeft ruimte aan fiets en ov

Rotterdam heeft grootse plannen om het stedelijk netwerk te vernieuwen. Meer hoogwaardig openbaar vervoer, ook over water, extra bruggen over de Maas, een autoluwe binnenstad en voorrang voor fietsers en voetgangers. Als de stad de Wereldtentoonstelling 2025 binnenhaalt, komt er geld vrij. OV-Magazine reisde naar de Maasstad.

Op de ’s-Gravendijkwal perst zich via de tunneltraverse een onophoudelijke stroom auto’s richting Maastunnel. Bij drukke kruisingen gaat het verkeer onder de kruisende trams en bussen door. Dealers, gebruikers en daklozen sjouwen over het brede trottoir. De ooit zo deftige ‘s-Gravendijkwal is verworden tot het verkeersriool van Rotterdam. In de jaren dertig van de vorige eeuw was het tunneltracé (1946) dé oplossing om het verkeer van noord naar zuid te leiden, om het centrum heen.

Bekijk ook de fotoreportage van Chris Pennarts

Als het aan het Rotterdamse college van B&W en haar concept Stedelijk Verkeersplan 2016-2030 ligt, zal het autoverkeer op deze verkeersader de komende tien jaar flink worden teruggedrongen. Rijbanen moeten plaatsmaken voor een tram, evenals een van de twee tunnelbuizen in de Maastunnel. Liever een snelle railverbinding dan een bus vanwege de grotere reizigerscapaciteit en de hoogwaardige uitstraling.

Kaartje Rotterdam openbaar vervoerMet een nieuwe ov-verbinding van ‘metrokwaliteit’ via het westen van de stad (

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook