Veolia ziet af van verdere procedures in Limburg. Dat heeft de vervoerder samen met de provincie en Arriva zojuist bekendgemaakt. Met de intrekking is de weg definitief vrij voor Arriva om met de nieuwe Limburgse concessie aan de slag te gaan.
Veolia trekt bezwaar en beroep Limburg in
Veolia trekt het bezwaar tegen de gunning van de Limburgse concessie in, evenals het beroep dat de vervoerder had ingesteld tegen de dwangsom van acht ton die de provincie Veolia had opgelegd. Ook blijft Veolia extra capaciteit op de Maaslijn bieden. De dwangsom zal de provincie kwijtschelden als alle afspraken ook worden nagekomen. Daarbovenop krijgt Veolia nog eens 1,2 miljoen euro bonus als de klantbeoordeling voldoende is.
De gesprekken zijn gestart op initiatief van Veolia. Alle partijen toonden zich opgelucht dat er nu een streep gezet kan worden onder alle slepende procedures. Daardoor liep Arriva nog steeds het risico dat de investering van 200 miljoen euro in nieuw materieel voor niets zou zijn geweest, was het tot een rechtszaak gekomen die in het nadeel van de DB-dochter was uitgepakt.
Ook het personeel van Veolia drong intern aan op duidelijkheid. "Hoogstens was de concessie twee jaar verlengd met de reiziger op de laatste plaats", vatte Transdev-topman Bart Schmeink de situatie samen. "Je kunt gelijk hebben en gelijk krijgen. Het enige jammere is dat we nooit zullen weten wat de uitkomst zou zijn geweest van de rechtszaak."
Arriva-topman Anne Hettinga was nu vol lof over de nu definitief afzwaaiende vervoerder. "Veolia heeft ervoor gezorgd dat dit gebied een visitekaartje was voor iedereen die marktwerking aanhangt", aldus Hettinga. Volgens hem is de schikking geen trendbreuk. "Een volgende keer dat er weer een conflict is over een concessie, kruisen we gerust weer de degens."
De Arriva-concessie in Limburg gaat komende december in en duurt vijftien jaar. Aanvankelijk won NS-dochter Abellio de miljardendeal, maar die ketste af na vuil spel. Dat kostte een groot deel van de NS-top de kop en het bedrijf werd gedwongen tot een heroriëntatie.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
lof voor allen.
Ingediend door RobertJanRoos op do, 14/04/2016 - 21:41
Reactie toevoegen