De Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar het dorpscentrum van Uithoorn. Daartoe hebben Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Amstelveen en Uithoorn vandaag besloten.
Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn
Het voorkeurstracé voor de Uithoornlijn loopt over de oude spoordijk naar de eindhalte bij het voormalige stationsgebouw van Uithoorn. Na de consultatieronde die binnenkort begint volgt een definitief besluit in het najaar dat wordt genomen door de gemeenteraden van Uithoorn en Amstelveen, de regioraad van de Stadsregio Amsterdam en het Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.
Als de Uithoornlijn wordt aangelegd, ontstaat een directe tramverbinding vanuit het centrum van Uithoorn via Amstelveen naar station Amsterdam Zuid. Daar kunnen reizigers dan overstappen op de Noord/Zuidlijn en verschillende busverbindingen in oost-westrichting. Aan de zuidzijde van Amsterdam groeit het aantal reizigers de komende jaren en wordt het drukker op de wegen, waardoor de rijtijden van bussen zullen toenemen.
Wethouder Marvin Polak van Uithoorn: “Met de Uithoornlijn houdt Uithoorn voor de langere termijn goed en snel openbaar vervoer naar Amsterdam. Én het maakt Uithoorn goed bereikbaar, zeker nu de tram in de gekozen voorkeursvariant tot het dorpscentrum doorrijdt. Dat heeft weer positieve effecten voor de ontwikkeling van het dorp.”
De inpassing van trambaan en haltes met fietsenrekken en parkeerplaatsen wordt pas uitgewerkt als het definitieve besluit tot aanleg van de tramlijn is genomen. De onderzoeksrapporten zijn te vinden op stadsregioamsterdam.nl/uithoornlijn.
Lees ook: Uithoorn verwelkomt Amstelveenlijn
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Een heel verstandig besluit , ik ben er blij mee.
Ingediend door Rob van der Sluis op wo, 01/06/2016 - 22:31
Gewoon de Noordzuidlijn volledig afmaken naar Uithoorn. Van Uithoorn naar Amsterdam CS in 25 minuten. Klaar.
Ingediend door Logica op do, 02/06/2016 - 15:24
Maak er gelijk een driesporig tracé van, dan kun je er ook met een museumtrein overheen rijden. Mocht het nodig zijn om de lijn naar Mijdrecht (en verder naar Utrecht) door te trekken, heb je al een dwarsligger minder.
Ingediend door David Nijenhuis op vr, 03/06/2016 - 16:46
Stichting Freedom of Mobilily ziet dit plan als zeer zwak. Door de sneltram te degraderen naar een lagevloer binnenstadstram op een metrolijn laat men kansen liggen om het OV in de MRA echt te verbeteren en voor meer mensen interessant te maken. De Amstelveenlijn moest vanuit centrum Amstelveen richting Westwijk en dan door naar Schiphol. Uithoorn moet op de lijn zitten van Aalsmeer, Schiphol, Badhoevendorp, Sloten, Stoterdijk en Centrum.
Ingediend door Wouter van Gessel op ma, 27/06/2016 - 18:07
Reactie toevoegen