Basismobiliteit vraagt om flexibiliteit

Basismobiliteit vraagt om flexibiliteit

door Koen Idzenga en Bob Theloesen in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor Basismobiliteit vraagt om flexibiliteit

De Mobiliteitsconcessie geldt volgens velen als een veelbelovend middel om vernieuwing in het openbaar vervoer een kans te geven, vooral in vervoerarme gebieden. Koen Idzenga en Bob Theloesen leggen uit wat daar voor nodig is.

Dat de tijden veranderen in het ov behoeft geen betoog. Teruglopende subsidies, minder reizigers in krimpgebieden, reizigersgroei in de grote steden, het toenemende belang van duurzaamheid, de langeafstandsbus en de komst van innovatieve partijen op het gebied van carpoolen en taxidiensten. Dit alles heeft zijn weerslag op het ov, met name op ‘de onderkant’ van de markt.

Als antwoord op deze ontwikkelingen wordt steeds vaker de Mobiliteitsconcessie genoemd. Maar wat wordt daar onder verstaan? Een eenduidige definitie is er niet. Een Mobiliteitsconcessie is in ieder geval geen specifiek aanbod aan openbaar vervoer, maar voorziet in de vraag met een breder aanbod van mobiliteitsconcepten. Dat kunnen bussen zijn, maar ook deelfietsen of deelauto’s, vervoer op maat of innovatieve ‘Uber-achtige’ concepten voor een brede doelgroep van reizigers.

In recente aanbestedingen van ov-concessies zijn elementen van een Mobiliteitsconcessie te herkennen. Zo gaat Arriva in de concessie Zuidoost-Fryslân enkele deelauto’s aanbieden in dorpen waar geen lijnbus meer rijdt. In Zuidoost-Brabant gaat Hermes deelfietsen inzetten in aansluiting op het busvervoer.

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook