HappyRail: ‘Gebruiksgemak staat voorop’
dossier Innovatie

HappyRail: ‘Gebruiksgemak staat voorop’

HappyRail, de nieuwe treinreisboekingssite die naar voorbeeld van de vliegwereld wereldwijde treintickets wil gaan aanbieden, gaat op 18 oktober in een betaversie online. OV-Magazine kreeg alvast een voorproefje.

De boekingssite die voortkomt uit de Treinreiswinkel werd in juni op de Spoortop tijdens de TEN-T-dagen in Rotterdam aangekondigd. Toen was er nog sprake van dat de site binnen twee tot drie maanden online zou komen. “Maar we vonden 18 oktober een goed moment, omdat dan de tickets voor de nieuwe dienstregeling te boeken zijn”, aldus Lasse Brall die verantwoordelijk is voor het project.

“Het gebruiksgemak moet zo goed mogelijk worden”, zegt Brall, “Dat wordt het fundament waarop HappyRail moet gaan voortbouwen.” In eerste instantie gaat alleen de Nederlandse betaversie van de site online en zullen er vooral in Nederland populaire reizen geboekt kunnen worden. In de maanden daarna is het de bedoeling om de site definitief te maken en het aanbod uit te breiden. Dan volgt ook een Engelstalige versie Brall: “In het meest optimistische scenario hebben we halverwege 2017 een groot deel van de wereld boekbaar.”

happyrail-2Railpassen
Uit een rondleiding door de site blijkt dat het gebruiksgemak inderdaad vergelijkbaar is met die van een vliegticketsite. In een paar klikken weet de reiziger welke reisoptie het goedkoopst of het meest flexibel is. Bovendien wordt het ook mogelijk om alle beschikbare railpassen te boeken en die mee te nemen in de prijsvergelijking. Soms is een railpas, zoals Interrail, namelijk een goedkopere optie dan een los ticket.

happyrail-app
Gebruikersprofiel
Eenmaal een ticket geboekt, wordt er ook automatisch een gebruikersprofiel aangemaakt waarin het mogelijk is kortingskaarten, favoriete stations, vaste medereizigers en betaalmiddelen toe te voegen. Gebruikers met een Thalys-card krijgen de reizen automatisch op de kaart bijgeschreven.

Ook komt er een app waarin de tickets staan. In veel gevallen wordt dat op de trein geaccepteerd. “Van de landen om ons heen is het alleen in Duitsland nog nodig om een geprint e-ticket mee te nemen”, legt Brall uit. “Maar we raden het sowieso aan voor het geval je telefoon het niet meer doet. Anders moet je een nieuw ticket kopen immers.”

happyrail-1Winkelmandje
Naast direct boeken bestaat er ook de mogelijkheid om tickets te stallen in een winkelmandje. Daarbij wordt ook getoond hoe lang het aanbod nog geldig is. Is dat nog minder dan een dag, dan krijgt de gebruiker een mailtje met een notificatie.

Voor de zakelijke markt komen er profielen met extra opties, zoals het aanbod van businessproducten, het betalen via automatische incasso en loyaliteitsprogramma’s. De tickets zijn te boeken zonder administratiekosten. Volgens Brall is dat uniek: “Veel zakenreisbureaus rekenen administratiekosten die soms zelfs hoger zijn dan de ticketprijs zelf.”

Spaarprogramma
Brall heeft de ambitie om ook een spaarprogramma aan te bieden, waarbij reizigers met een soort AriMiles-systeem kunnen sparen voor kortingen op hun reizen.

Bang dat HappyRail uiteindelijk de Treinreiswinkel overbodig zal maken is Brall niet. “In de Treinreiswinkel zit zoveel expertise. De huidige planner heeft alleen maar meer werk opgeleverd.”

2 reacties

  1. eduard5208
    17 september 2016 om 13:34

    “Van de landen om ons heen is het alleen in Duitsland nog nodig om een geprint e-ticket mee te nemen”. Dat is feitelijk onjuist. Bij DB is het wel degelijk al enige tijd mogelijk om een online treinticket op de “handy” te laden.

    • Vincent Wever
      Vincent Wever
      18 september 2016 om 09:50

      DB accepteert alleen tickets die op hun eigen app staan, niet op apps van derden.

Lees ook