‘Heel Nederland gebaat bij ov Amsterdam’

‘Heel Nederland gebaat bij ov Amsterdam’

door in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor ‘Heel Nederland gebaat bij ov Amsterdam’

De Noord/Zuidlijn voorkomt straks dat het Amsterdamse openbaar vervoer vastloopt. Wethouder Pieter Litjens maakt zich meer zorgen of er wel voldoende rijksgeld naar Amsterdam gaat. “Verbindingen in Amsterdam zijn voor het hele land van belang.”

‘Druk in de stad’ luidt de titel van het jaarverslag 2015 van het Amsterdamse GVB. Dat is allerminst overdreven. Het aantal ov-reizigerskilometers in de hoofdstad groeide vorig jaar met 6 procent. Trams puilen soms uit en de fietsdrukte begint onaangename vormen aan te nemen.

Verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens is echter niet bang voor een verkeersinfarct in Amsterdam. De oplossing voor de grote drukte is immers nabij, in de vorm van de Noord/Zuidlijn. Dat tram en bus afgelopen jaar juist sneller groeiden dan ‘backbone’ metro, doet daar volgens hem niets aan af.

Een tegenvaller voor de VVD-bestuurder was dat hij kort voor de zomer moest bekendmaken dat de nieuwe metrolijn niet in 2017 gaat rijden, maar pas vanaf 22 juli 2018. “Maar dat is ook echt de harde deadline”, verzekert hij. Over minder dan twee jaar dus. Zeven jaar later dan oorspronkelijk gepland, tegen ruim twee keer de voorziene kosten: 3,1 miljard euro. De Noord/Zuidlijn gaat naar de huidige verwachtingen ruim 100.000 reizigers per dag vervoeren

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook