Limburgse spaghetti rechtgetrokken
dossier Schoon

Limburgse spaghetti rechtgetrokken

door in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor Limburgse spaghetti rechtgetrokken

Arriva gaat in december in Limburg van start met een geheel nieuw lijnennet. Niet basismobiliteit, maar de vraag voert voortaan de boventoon.

Als voorbeeld het lijnennet in het Limburgse Heuvelland tot nu toe. Veel kleine dorpen kennen nu nog een klassieke buslijn.

Veel kleine dorpen kennen nu nog een klassieke buslijn.

In de afgelopen concessie die werd uitgevoerd door Veolia was nog door de provincie vastgelegd dat elke kern van meer dan 600 inwoners aansluiting moest hebben op ov. Dat principe is nu losgelaten. In de praktijk bleek dat veel bussen leeg rondreden. “We waren warme lucht aan het verplaatsen”, aldus de provincie.

Lees ook: Arriva in Limburg: meer treinen, minder bussen

Het Programma van Eisen schreef daarom een nieuwe benadering voor. Daarbij hielp ook dat de provincie zeggenschap kreeg over alle stoptreindiensten in Limburg. De basis bestaat uit die spoorlijnen, die naar Duits voorbeeld een S plus een nummer krijgen, plus een aantal sterke buslijnen die Arriva als Qliner gaat exploiteren.

Het aanbod van Arriva is vraaggestuurd.

Het aanbod van Arriva is vraaggestuurd.

Onder dat kernnet ligt een net van bel-, wens- en buurtbussen die reizigers zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde knoop brengen. De vraag van dit Limburgnet is daarbij leidend. Gedeputeerde Patrick van den Broeck, die naar verluidt zelf met de naam Limburgnet op de proppen kwam, benadrukt dat het overgrote deel van de reizigers erop vooruit gaat. Volgens zijn schatting zal 5 procent van de reizigers straks aangewezen zijn op een zogeheten maatwerkoplossing.

Lees ook: ‘Limburg gaat meer dan ooit maatwerk leveren’

Ook de stadslijnen gaan danig op de schop. In Maastricht, bijvoorbeeld, wordt de spaghetti van lijnen rechtgetrokken. De vele laagfrequente bundelen zich tot hoogfrequente lijnen. Bovendien rijden nu veel bussen vanuit de streek niet alleen naar het station, maar ook naar andere plekken met veel reizigersvraag, zoals het ziekenhuis.

De sterke lijnen en knopen zijn leidend.

De sterke lijnen en knopen zijn leidend.

De concessie in Limburg is ademend. Zowel vervoerder als provincie hebben gedurende de hele loooptijd (tot 2031) de mogelijkheid om het concept aan te passen. De eerste evaluatie staat gepland voor halverwege 2017.

Elektrische bussen
Vanaf de start van de concessie gaat de stadsdienst van Venlo helemaal over op elektrische bussen. Daarvoor bestelde Arriva elf e-bussen bij VDL, die met 166 bussen hofleverancier is voor deze concessie. Ook lijn 3 in Maastricht wordt vanaf begin af aan een elektrische lijn. Over tien jaar moet de gehele concessie zero emissie zijn.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever is hoofdredacteur van OV-Magazine.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook