De eerste paal voor station Bleizo is maandag geslagen. Wethouder Marc Rosier van Zoetermeer ziet het station als eerste stap in de verdere uitbreiding van RandstadRail.
‘Bleizo markeert uitbreiding RandstadRail’
Met het eerste beton is de bouw begonnen van het viaduct over de A12, de nieuwe ov-knoop op de grens van Zoetermeer en de gemeente Lansingerland. Aan de zuidzijde van het viaduct komt een nieuw treinstation. Op het viaduct komt de RandstadRail-halte van het doorgetrokken Oosterheemtracé.
Het viaduct verbindt vanaf december 2018 alle vervoerwijzen bij Zoetermeer en Lansingerland: trein, light rail, bus, auto en fiets. Het weidelandschap ten noorden en ten zuiden van de A12 wordt met een groene laan over het viaduct met elkaar verbonden.
Wethouder Rosier: “Onze ambitie is om RandstadRail verder uit te rollen tussen Rotterdam The Hague Airport, Zoetermeer en Leiden. Ook gaan we onderzoeken hoe we het NS-spoor beter kunnen benutten door er fijnmazige lightrail-verbindingen overheen te laten rijden. Het aantal reizigers van RandstadRail overtreft al ruimschoots de prognoses die we hadden voor 2020. Met deze uitbreidingen voorzien we in een groeiende behoefte aan openbaar vervoer en light rail in het bijzonder.”
De plannen voor de investeringen in het regionale ov na 2018 worden vastgelegd in het Investeringsprogramma ‘Investeren in vernieuwen’ van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en uitgewerkt in de Netwerkvisie RandstadRail.
Lees ook: Akkoord over station Bleizo
Klik op de fotootjes hieronder voor een vergroting.
Station Bleizo.
Busplein, noordzijde.
RandstadRailhalte, zuidzijde.

© Arcadis/Team V Architectuur
Meer artikelen met dit thema
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Mijne dames en heren,
Als ik de schets van het nieuwe BleiZo-station als uitgangspunt neem dan mis ik:
a) P+R-ruimte voor een vlotte overstap van automobilisten uit de richting Gouda op NS-Sprinter en RandstadRail en bus.
b) De aansluiting van de ZoRo-baan op BleiZo.
c) partiële spoorverdubbeling ter hoogte van BleiZo (Geen IC-stop).
d) Bus moet ook bovenop eindigen (anders te grote loopafstanden).
e)
Ingediend door U.A. Cazius op vr, 04/11/2016 - 15:40
Wat is het voordeel voor de inwoners van de gemeente Bleiswijk? Komt er ook een busverbinding vanuit Bleiswijk naar het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer?
Ingediend door René Wouters op ma, 24/07/2017 - 13:19
Reactie toevoegen