Financiering Uithoornlijn is rond

Financiering Uithoornlijn is rond

De Uithoornlijn wordt definitief aangelegd. De Stadsregio Amsterdam heeft daarvoor het grootste deel van het benodigde geld, 60 miljoen euro, vrijgemaakt. In 2022 moet de lijn gereed zijn.

Met de aanleg van de Uithoornlijn ontstaat een directe verbinding tussen het centrum van Uithoorn en Amsterdam Zuid. De lijn ligt in het verlengde van de Amstelveenlijn en voert over de oude spoordijk naar het voormalige station van Uithoorn, nu een knooppunt van bussen. In Amsterdam Zuid kunnen reizigers overstappen op de Noord/Zuidlijn of busverbindingen in de oost-westrichting.

95 procent van de 60 miljoen euro komt van de stadsregio. De provincie Noord-Holland en de gemeente Uithoorn nemen het overige deel voor hun rekening. De verwachting is dat de tramlijn straks twee keer zo veel oplevert als dat de aanleg kost. Het instandhouden van een fijnmazig busnet was een te dure optie, aldus de stadsregio.

21 reacties

  1. Bezorgde Burger
    16 december 2016 om 13:10- Reageren

    Kunnen ze niet beter snelbussen inzetten van uithoorn richting Amsterdam Centrum?

    Wat is de winst van een uithoornlijn. Een metro-tram lijn richting amsterdam met vele tientallen haltes. Wat is hier de tijdwinst van?
    Ik begrijp het niet. Ik woon dichtbij uithoorn.

    Of is dit een prestige project? Of mag ik deze vragen niet stellen die ik nooit gesteld hoor worden in de krantjes?

  2. Bezorgde Burger
    16 december 2016 om 13:16- Reageren

    vroeger had je een snelbus verbinding van mijdrecht, uithoorn naar poortwachter en amsterdam.

    Ze kunnen beter snelbussen inzetten dat levert tijdwinst op. Een metro-tram lijn met vele tientallen haltes en stoppen totdat je uiteindelijk na lange tijd eindelijk in amsterdam centrum bent werkt niet.

    Overigens ‘s nachts rijden die metro-tram niet eens. Wat heb je er dan aan?

    Liever echte snelbus verbindingen van dorpen naar treinstations en amsterdam centrum.

  3. Fred
    16 december 2016 om 16:51- Reageren

    Wat heb je aan zo’n hobbelbus een sneltram is een veel betere oplossing.Een tram kan veel meer passagiers vervoeren.

  4. BEZORGDE BURGER
    16 december 2016 om 19:03- Reageren

    wat heb je aan een tram waarbij het HEEL lang duurt voordat je uiteindelijk in amsterdam centrum bent? Wat is de meerwaarde?
    En daar en boven komt nog dat die ‘s nachts niet rijdt.

    Liever een snelbus met enkele haltes op belangrijke knooppunten. Die je snel naar amsterdam brengt of een treinstation. Een halte per dorp.
    En goede verbinding met treinstation Abcoude, Hoofddorp, Breukelen.

    Heb je meer aan.

  5. BEZORGDE BURGER
    16 december 2016 om 19:05- Reageren

    ik weet nog van vroeger hoe lang het duurde om van amsterdam centrum naar poortwachter te rijden. Dat was al een hele lange zit.

    Dit duurt nog langer.

    Nee liever een snelbus verbinding.

  6. BEZORGDE BURGER
    16 december 2016 om 19:07- Reageren

    het is geen sneltram het is een tram. Die heel lang duurt.

    Beter geld besteden aan een treinstation in Mijdrecht, Uithoorn. Die aansluit op Abcoude en schip hol.

    En laat de treinen ook ‘s nachts rijden. Vooral in weekenden.

  7. BEZORGDE BURGER
    16 december 2016 om 19:10- Reageren

    ik heb liever een TREIN STATION in Mijdrecht.
    Met aansluitingen naar Schiphol en Amsterdam Centrum.

  8. BEZORGDE BURGER
    16 december 2016 om 19:11- Reageren

    Een sneltrein aanleggen van mijdrecht naar amsterdam centrum en ook een naar schiphol.

    ( en utrecht )

  9. BEZORGDE BURGER
    16 december 2016 om 19:46- Reageren

    overigens het openbaar vervoer moet veel goedkoper.

    Ik ga nu niet met de trein naar antwerpen, brussel. Maar met goedkope bussen van allerlei maatschappijen.

    Waarom zijn de treinen goedkoper?
    Als je de mensen uit de auto wilt dan moet je een efficient en snel en goedkoop systeem hebben.. anders lukt het niet.

  10. Bezorgde Burger
    17 december 2016 om 13:21- Reageren

    De treinen moeten goedkoper.

  11. Maarten van de Graaff
    20 december 2016 om 10:04- Reageren

    Tegen de tijd dat die tram er eens een keer is rijden er in heel Nederland al elektrische bussen en is een tram een technisch en economisch achterhaald concept. Het is duur en niet flexibel. Sowieso belachelijk dat hier voor is gekozen, maar het gaat natuurlijk niet om redelijke argumenten, maar om persoonlijke faam van de wethouder die dit plannetje heeft bedacht. Kan hij later tegen zijn kleinkinderen zeggen” kijk dat heeft opa bedacht”, net als Hanja Maij Weggen de status van eeuwige roem heeft bereikt en de geschiedenisboeken in gaat vanwege de “carpoolstrook”. Zij zal dus ook tot ver in de toekomst worden vergruist en uitgelachen!

    • Henk Angenent
      23 december 2016 om 20:39- Reageren

      Dat eeuwige gezeur over bussen. Ze zijn inderdaad flexibeler dan trams, omdat je routes eenvoudiger kunt wijzigen. Maar een busvoorziening met dezelfde kwaliteit als een tram (vrije banen etc.) is net zo duur als een tram. Daar komt bij dat de capaciteit van een bus kleiner is, wat meer personeel vergt. En boven alles: een bus blijft een bus: een onaantrekkelijk en armoedig vervoermiddel voor scholieren en arme mensen zonder auto. Er is geen automobilist die zijn voertuig laat staan voor een buzzz. Trams hebben wat dat betreft een veel grotere aantrekkingskracht op reizigers, zoals voorbeelden in binnen- en buitenland regelmatig bewijzen.

      • BEZORGDE BURGER
        2 januari 2017 om 13:24- Reageren

        ja in een centrum van een grote stad ja. Is een tram of metero een mooi iets.

        Maar zal een tram sneller zijn dan een bus voor grotere regio? Ik geloof daar niet in.

        Het argument van hobbel bus is ook onzin.
        Bussen zijn net zo stabiel als een tram. Gewoon onzin dat argument.

        En dat bussen vaak alleen scholieren in zitten.

        Die scholieren zitten ook in de tram hoor….. dus praat geen onzin.

        Is er duidelijkheid of een bus zogenaamd langzamer is dan een tram. Ik geloof daar niets van.

        Als snelheid een prioriteit was dan waren er snelbussen met enkele haltes in een dorp naar een grote stad.

        Of een treinverbinding.

        Ik weet nog van vroeger hoe snel de metero 51 was van poortwachter naar amsterdam centrum.
        Was helemaal niet snel. Iedere paar honderd meter stopte die weer.

      • Fred
        6 januari 2017 om 12:38- Reageren

        Ik ben met bovengenoemde stelling helemaal mee eens.

        • Fred
          6 januari 2017 om 12:39- Reageren

          Daar bedoel ik de stelling van Henk Angenent.

    • BEZORGDE BURGER
      2 januari 2017 om 13:27- Reageren

      Dat in een tram / metro in een stad meer mensen van allerlei soort in zitten. Komt omdat er veel toeristen reizen en veel stadbewoners hebben geen auto.

      In tegenstelling tot dorpbewoners die vaak wel autobezitters zijn.

  12. BEZORGDE BURGER
    2 januari 2017 om 13:29- Reageren

    Als snelheid een echte prioriteit was. Dan was een treinverbinding tussen de dorpen en stad veel betere oplossing.

  13. Fred
    6 januari 2017 om 12:37- Reageren

    Het is allang bewezen dat vervoer per tram efficiënter is als met een hobbelbus.Het verkeer verstikt steeds meer en de vertragingen van een bus wordt alleen groter.Een snelbus is ook geen oplossing, al heb je een vrije baan. Snelbus 300 naar Haarlem heeft met zijn gelede bussen al een frequentie nodig van 8 minuten op de drukke tijden en kan het vervoer nauwelijks meer aan. Een tram kan in treinschakeling rijden , daar worden de nieuwste trams die besteld zijn voor de amstelveen-lijn ( later ook uithoorn-lijn) ook op ingericht. Met deze oplossing kunnen er 400 mensen tegelijk worden vervoerd. Let maar op iedereen is straks blij als de tram van Uithoorn naar Amsterdam v.v. reist.

    • RobertJanRoos
      19 februari 2017 om 00:44- Reageren

      Jammer dat de discussie weer over techniek gaat. In het stedelijk vervoer zijn goede voorbeelden te vinden van beide systemen. Wat de (zeer) succesvolle verbindingen gelijk hebben is een hoge frequentie. De trend is veelal naar kleinere eenheden, (zeer) hoge frequentie en een sociaal en veilig systeem ook in de rustige uren.

  14. Tim Sekac
    14 februari 2017 om 13:37- Reageren

    Uithoorn zou beter 2 traverbindingen met Amsterdam kunnen krijgen.
    1 = degene die ze straks krijgen naar Amsterdam Zuid, via de Amstelveense Beneluxbaan.
    2 = de stadsregio Amsterdam en de gemeente Amstelveen zouden dan die musemtramlijn van Haarlemmermeerstation naar Bovenkerk moeten vernieuwen, dubbelsporig maken, en aansluiten/laten aantakken op de voormalige tramlijn. (want je hoeft althans nog maar 300 meter recht spoor aan te leggen vanaf Bovenkerk, en je bent al bij de halte Sacharovlaan in Amstelveen, en kan je het zo aantakken) kortom:
    laat die 2de tramlijn dan vanaf Uithoorn centrum via Amstelveen Westwijk, over de museumtramlijn via Bovenkerk en Haarlemmermeerstation verder rijden via museumplein, Leidseplein, Elandsgracht, en de Dam naar Amsterdam Centraal station! dan heeft Uithoorn ook een rechtstreekse (snelle) tramverbinding met Amsterdam central station, en die tram rijdt ook grotendeels vlak langs de voormalige route van buslijn 170.

  15. Erno-BE
    16 februari 2017 om 10:29- Reageren

    En ook dat is geen goed plan lieve superghost. Laat die museumlijn lekker een museumlijn blijven. Sowieso bedient die lijn een veel te dunbevolkt deel van de stad, maar het zou ook nog eens een vermogen kosten. Iets wat vanwege het geringe aantal reizigers ook niet wordt terugverdiend. Nee laat die lijn maar het domein van de historie blijven. Er verdwijnt al teveel OV historie uit dit land…

Laat een reactie achter

Lees ook