Fietsroutes komen voorlopig niet in 9292

Fietsroutes komen voorlopig niet in 9292

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Fietsroutes komen voorlopig niet in 9292

Er komen geen fietsroutes in de planner van 9292. Daar laat directeur Stefan Hulman nu geen misverstand over bestaan. “Onze klanten zitten er niet op te wachten.”

Ondanks aanbevelingen en beloftes (die later weer werden ingetrokken), zijn fietsroutes in de 9292-reisplanner voorlopig toekomstmuziek. Er zijn niet eens plannen in die richting en die zijn er ook niet geweest, laat Hulman desgevraagd weten. Vorig jaar zei hij nog dat de fiets een speerpunt was in het Jaarplan 2016 van 9292, al stond er niet veel over in: “Het verbeteren van looproutes en het opnemen van de fiets is een wens van veel reizigers. De looproutes worden door ons in de OV-reisplanner gegenereerd en geplot op kaarten. Dat kan beter en we gaan daarom onderzoeken of we loop- en fietsroutes kunnen afnemen bij bestaande leveranciers zoals Google.”

In 2013 beloofde een senior relatiemanager van 9292 nog dat fietsroutes dat jaar zouden worden gerealiseerd, maar Hulman floot hem later terug. Dat de fietsroutes ook dit jaar niet komen, is niet zo vreemd, volgens Hulman. “Die plannen zijn er niet. Wel geven we nu informatie over fietsvoorzieningen en zijn we met NS in gesprek over het live weergeven van de beschikbaarheid van de OV-fiets.” Die data is overigens al vrij beschikbaar.

‘Geen behoefte’
Volgens Hulman blijkt uit onderzoek dat reizigers vooral behoefte hebben aan dat soort informatie en niet aan fietsroutes. “Je gaat niet met je mobieltje in je hand op de fiets een route bekijken”, zegt Hulman. “Onze klanten zitten daar niet op te wachten.” Hij stelt dan ook dat er geen plannen zijn geweest in die richting.

Toch stond er in 2013 nog in het Jaarplan van 9292: “In het nieuwe reisadvies, dat naar schatting volledig ontwikkeld zal zijn in 2015, wordt het nog eenvoudiger om te zien wat de mogelijkheden zijn vooraf en onderweg. Welke halte is het meest geschikt om te starten en waar ga je dus heen met de fiets?” En concreter: “In 2013 realiseren we: de fietsplanner gekoppeld met routeadviezen.”

Dit blijft vooralsnog dus toekomstmuziek. Hulman sluit niet uit dat fietsroutes in een later stadium alsnog worden meegenomen, ‘maar dan moet er een duidelijke vraag of een businesscase liggen’. De reisplanners van NS en GoAbout bieden de fietsoptie al wel geruime tijd aan als mogelijkheid.

‘9292 komt zichzelf wel tegen’
De Fietsersbond dringt al sinds 2004 aan op een fietsoptie in 9292. Programmamanager Jaap Kamminga noemt het dan ook ‘betreurenswaardig dat 9292 dit als marktleider doet’. Kamminga: “We krijgen juist veel signalen van onze leden dat ze een fietsoptie missen. Vooral in het buitengebied met weinig lijnen en haltes is de fiets een waardevolle aanvulling.” Daarnaast wijst hij ook op overheidsbeleid dat de fiets steeds meer waarde toekent. Aan de andere kant wijst hij ook op andere planners die de mogelijkheid al wel aanbieden. “9292 snijdt zichzelf dus in de vingers. Uiteindelijk komen ze zichzelf wel tegen”, aldus Kamminga.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook