NS en Transdev hebben een schikking getroffen in de civiele rechtszaak die Transdev tegen NS had aangespannen na de malversaties in Limburg. De strafzaak tegen de betrokkenen gaat nog wel gewoon door.
NS en Transdev schikken over Limburg
NS bevestigt de schikking, maar wil verder geen details kwijt over de zaak. Ook Transdev geeft geen commentaar. Eerder vanochtend maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend dat NS een recordboete krijgt vanwege machtsmisbruik tijdens de aanbesteding van het ov in Limburg.
Lees ook: ACM geeft NS ruim 40 miljoen euro boete
Veolia, de vorige vervoerder in Limburg, had een civiele zaak tegen NS aangespannen om schadeloos te worden gesteld. Moederbedrijf Transdev eiste miljoenen van NS, ex-Veolia-directeur René de Beer en bemiddelingsbureau PTRM. De Beer zou via een schijnconstructie bij PTRM in dienst zijn gekomen en bedrijfsgevoelige informatie van Veolia hebben doorgespeeld naar NS. Volgens een betrouwbare bron zouden ook de zaken tegen deze twee partijen van de baan zijn.
De aanbesteding van Limburg, Nederlands grootste decentrale concessie, werd in eerste instantie gewonnen door Abellio. Later kwam echter aan het licht dat de NS-dochter vals had gespeeld. Limburg draaide de gunning terug, het grootste deel van de top van Abellio en NS ruimde het veld en er volgden verschillende rechtszaken en procedures.
Van alle zaken lopen er nu nog twee: de strafzaak tegen de betrokkenen bij NS en Abellio, en het bezwaar dat NS heeft ingediend tegen het ACM-besluit. De civiele zaken zijn nu allemaal van de baan. Naast die tussen Connexxion en NS waren dat de zaken die ex-NS-directeur Timo Huges en ex-Abellio-topman Jeff Hoogesteger tegen NS had aangespannen vanwege hun ontslag en zaak die Transdev wilde beginnen tegen de provincie Limburg, omdat het bedrijf het niet eens was met de beslissing om de concessie te gunnen aan nummer 2, Arriva.
Meer artikelen met dit thema
Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten
14 mrt om 12:18 uurEen meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat…
In 2023 ruim 15 procent meer ingecheckt in het openbaar vervoer
26 feb om 10:22 uurIn 2023 werd er 1,1 miljard keer ingecheckt in het openbaar vervoer: 15,5 procent vaker dan in 2022. Het aantal…
Ook in 2024 gratis ov-kaartjes voor Amsterdamse minima
20 feb om 14:22 uurDe Vervoerregio Amsterdam wil het initiatief met gratis anderhalfuurs-kaartjes voor minimagezinnen in de regio…
Een kijkje in de keuken bij … VDL Bus & Coach
15 feb om 16:36 uurAls salesmanager openbaar vervoer bij VDL Bus & Coach is Sjef Maas verantwoordelijk voor de verkoop van…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Balanceren tussen sociale en technische bereikbaarheid
9 okt 2023De rol van traditioneel ov in Nederland (per bus, trein, tram en metro) verandert. Recente projecten en…
Geen geïnteresseerden in busconcessie Zeeland
5 okt 2023In december 2024 loopt de huidige busconcessie van Connexxion in Zeeland af. Dat betekent dat vervoerders zich…
Opmerkelijke keuzes rond nieuwe Hrn-concessie
8 sep 2023De demissionaire regering heeft op een aantal punten opmerkelijke keuzes gemaakt rond de voorgestelde…
Reactie toevoegen