Toeristenkaartjes Amsterdam slaan aan

Toeristenkaartjes Amsterdam slaan aan

door in rubriek tarieven
Reacties uitgeschakeld voor Toeristenkaartjes Amsterdam slaan aan

Vervoerders en de Vervoerregio Amsterdam boeken succes met geïntegreerde ov-kaartjes voor toeristen in de hoofdstedelijke regio. Sinds deze zomer ook inclusief toegang tot musea en allerlei attracties.

Toeristen die op Schiphol aankomen en geen gedoe willen met het kopen van aparte ov-kaartjes, kunnen sinds 2013 het Amsterdam Travel Ticket kopen: een treinreis met NS van Schiphol naar Amsterdam plus het stadsvervoer van GVB, voor een, twee of drie dagen. Voor wie ook naar bijvoorbeeld Marken of de Zaanse Schans wil, is er sinds 2015 het Amsterdam & Region Travel Ticket (A&RTT). Onbeperkt ov in een ruime regio rond Amsterdam (voor een, twee of drie dagen), behalve met NS en GVB ook met de bussen van Connexxion en EBS.

De vervoerders komen met die kaartjes tegemoet aan de toenemende vraag van buitenlandse bezoekers naar één geïntegreerd ticket. Bovendien dringen ze daarmee de wagenverkoop terug, want toeristen die massaal een kaartje kopen op bus en tram zorgen voor oponthoud.

Na de succesvolle introductie van het regionale ticket door de busbedrijven, sloot NS zich pas sinds begin 2017 aan. Aanvankelijk was het regionale kaartje van GVB, Connexxion en EBS 24 uur geldig, vanaf het moment van inchecken. Nu is het alleen geldig gedurende een kalenderdag. Dat was een voorwaarde van NS, want het A&RTT moest aansluiten op de andere NS-producten.

Landelijk tarief
Een toeristenkaart die geldig is voor het hele land, het Holland Travel Ticket (HTT), kwam er pas in juli 2016, na flinke druk vanuit de Tweede Kamer. Dit HTT is een dagkaart voor toeristen in het hele Nederlandse ov, die 59 euro kost voor een etmaal, of 39 euro na 9.00 uur ’s ochtends.

De vervoerders hebben lang gesproken over het landelijke tarief en de verdeling van het geld. Uiteindelijk is in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad een verdeelsleutel vastgesteld. Het doel was om 15.000 landelijke toeristenkaartjes te verkopen in de eerste helft van 2017. Dat zijn er 25.000 geworden.

Het regionale ticket A&RTT verkoopt nog een stuk beter. In de eerste helft van 2017 zijn er al ruim 100.000 een-, twee- en driedaagse kaartjes verkocht. In heel 2016 waren het ‘slechts’ 87.000 kaartjes, die er toen alleen in een eendaagse variant waren.

Ook musea en attracties
Nog meer service voor de toerist biedt een proef met een geïntegreerd ticket van het driedaagse regionale A&RTT samen met de driedaagse variant van de I Amsterdam City Card, die korting geeft op of gratis toegang biedt tot musea en attracties in de Metropoolregio Amsterdam met onbeperkt gebruik van het ov. Het ticket kost 87 euro. De initiatiefnemer is Amsterdam Marketing. De proef, die begin juli startte, duurde twee maanden. Resultaten zijn er nog niet. Als blijkt dat de pilot een succes is, wordt het ticket in 2018 opgenomen in het assortiment toeristenkaartjes.

 Tegen een mogelijk scheve verdeling staan ook voordelen, zegt Ingrid de Bruijn. “Reizigers hoeven geen kaartje meer te kopen op de bus. De chauffeur of servicemedewerker hoeft geen ingewikkelde verhalen meer te vertellen aan de toerist. En je hebt meer tevreden klanten.”

Twee nieuwe kaartautomaten voor toeristen op Schiphol Plaza.

Aparte verkoopautomaten
Het OV-marketingbureau heeft ook aparte verkoopautomaten geregeld met daarin diverse kaartjes voor buitenlandse bezoekers. De eerste automaat verscheen begin juli in de OV servicewinkel aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal. Sinds eind augustus staan er vier bij de opgangen naar het busstation, naast de automaten van NS en GVB. Op Schiphol zijn sinds juni dezelfde automaten te vinden in alle vier de bagagehallen. En op Schiphol Plaza staan er twee op een tijdelijke plaats, in een wat donkere hoek bij de uitgang richting de bushaltes. De bedoeling is dat ze later bij de NS-automaten komen te staan. De automaten blijken in een behoefte te voorzien: in de maand juni zijn ruim 2000 Amsterdam Travel Tickets verkocht in de bagagehallen van Schiphol.

Zijn er nog wensen voor andere toeristenkaartjes in de toekomst? “Wat we nu hebben voldoet”, zegt De Bruijn. “Een toerist blijft doorgaans niet langer dan drie of vier dagen. Als het straks mogelijk wordt dat mensen met bijvoorbeeld hun bankpas of mobiele telefoon kunnen in- en uitchecken, worden deze kaartjes wellicht overbodig. Nu is iedereen enthousiast. Het zijn leuke producten, je maakt er mensen blij mee.”

Barcodelezers
Tickets aanbieden via een speciale app voor toeristen is voorlopig nog niet mogelijk. De chipkaartpoortjes in Amsterdam hebben namelijk geen barcodescanner om de QR-code op de mobiel te kunnen lezen. En de Noord/Zuidlijn, die in de zomer van 2018 van start gaat, krijgt ook geen barcodelezers. De OV-chipkaartapparatuur en de poortjes van de metro zijn al in 2012 besteld, toen de QR-lezers nog niet eens bestonden. Poortjes vervangen is een peperdure operatie. De Bruijn: “Per uitgang moet er minstens één barcodelezer zijn. En we hebben heel veel uitgangen in de Amsterdamse metro.”

Betaalperikelen
De nieuwe verkoopautomaat voor toeristen ziet er goed uit. Het beginscherm toont een overzichtelijk rijtje met vijf verschillende toeristenkaartjes. Twee Amerikaanse dames bekijken de opties aandachtig, maar vinden niet wat ze zoeken: een uurkaartje voor een korte rit in Amsterdam. Daarvoor moeten ze bij de GVB-automaat zijn, vertelt een baliemedewerker van de OV-servicewinkel. De dames selecteren het kaartje op de juiste automaat in de hal, willen betalen met een credit card, maar dat blijkt alleen mogelijk met een pincode. “Die heb ik niet voor de credit card”, zegt een van de vrouwen. De enige optie die resteert is contant betalen. Dat wordt eerst geld wisselen, want de automaat accepteert geen briefje van 50 euro. De ingeworpen munten komen een paar keer terug, maar na een kwartier hebben de dames hun uurkaartjes dan toch te pakken.

Twee Amerikaanse toeristen proberen een uurkaartje uit de toeristenautomaat te halen.

 

Constant Stroecken

Over Constant

Constant Stroecken was hoofdredacteur van OV-Magazine tot augustus 2019.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook