Nader onderzoek e-bussen op remenergie
dossier Innovatie
dossier ZE2025

Nader onderzoek e-bussen op remenergie

door in rubriek bus, centraal, hoofdrailnet
Reacties uitgeschakeld voor Nader onderzoek e-bussen op remenergie

Elektrische bussen die rijden op de remenergie van treinen? Hedgehog Applications ontwikkelde een methode voor dit oplaadsysteem. NS en ProRail zijn enthousiast, maar voorlopig komt het systeem er nog niet: een subsidieverzoek werd afgekeurd, omdat eerst meer onderzoek nodig is.

Arjan Heinen is eigenaar van Hedgehog en bedenker van het systeem om remenergie van treinen op te slaan en te gebruiken voor elektrische bussen. Het subsidieverzoek voor 3,2 miljoen euro dat hij april 2017 indiende, werd afgewezen. “We moeten de businesscase beter onderbouwen”, legt Heinen uit.

Lees ook: Remenergie gaat naar e-bussen Apeldoorn

Hergebruiken
En daar is hij nu bezig. Door gebruik te maken van een smart grid kan energie, afkomstig van de treinen, op piekmomenten worden opgenomen uit het elektriciteitsnet en op andere momenten worden teruggegeven, legt Heinen uit.

Twintig procent gaat verloren
Ralph Luijt, manager Energie & Milieu bij NS, staat sympathiek tegenover dit plan. “Wij maken al gebruik van remenergie door die naar andere treinen te voeren via de bovenleiding: gemiddeld wordt 80 procent van de energie al hergebruikt. De 20 procent die nog wel verloren gaat, willen we graag hergebruiken. Dus als we die energie kunnen afstaan aan e-bussen, lijkt me dat prima.”

“Ondertussen zorgen we er ook voor dat treinen minder hoeven te remmen, door op tijd en energiezuinig te rijden”, gaat hij verder. “Minder verbruiken is in eerste instantie duurzamer en effectiever dan recupereren.”

De NS-treinen zijn dan ook al geschikt om remenergie af te staan aan het net. “Alleen het bovenleidingnet moet geschikt gemaakt worden om dit door te sluizen naar elektrische bussen. Zodra dat geschikt is, doen wij graag mee”, aldus Luijt.

Mogelijkheden onderzoeken
De route die de stroom moet afleggen, verloopt vanuit het bovenleidingsysteem naar het onderstation om van daaruit verder te gaan naar de elektrische bussen. Samen met energiekennisbedrijf DNV GL en Hedgehog Applications, doet infrabeheerder ProRail onderzoek naar de mogelijkheden. “We proberen alle mogelijke onderzoeksvragen te beantwoorden”, zegt Jaap Eikelboom van ProRail.

“We onderzoeken hoeveel energie beschikbaar komt op het net, hoeveel er wordt hergebruikt, hoeveel er verloren gaat, maar ook hoeveel energie die e-bussen eigenlijk gebruiken”, stelt Eikelboom. Hoe lang dat onderzoek gaat duren? Dat is nog niet bekend, zegt hij. “Maar eerder maanden dan een jaar.”

Naast deze simulaties, ontwikkelt Hedgehog momenteel een applicatie waarin alle dienstregelingen van bussen en treinen zijn geïntegreerd, vertelt Heinen. “Dan kunnen we zien wat een trein aan stroom afgeeft en wat de bus opneemt. Als we dat onderzocht hebben, doen we opnieuw een subsidieverzoek.”

Juridisch kader
Een laatste struikelblok is echter, dat NS zijn energie niet zomaar mag weggeven of doorverkopen aan derden. “Zo staat dat in de Energiewet”, verduidelijkt Ralph Luijt. “Als we de stroom doorverkopen, concurreren we met energieleveranciers. Daarom heb ik Hedgehog geadviseerd om juridisch advies in te winnen hierover.”

Dat heeft Heinen dan ook gedaan. “Er moet er uitzondering op die wet komen: daarvoor ligt nu een verzoek bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu.”

Potentieel
Zodra het onderzoek is afgerond en de juridisch horde is overwonnen, verwacht Heinen veel animo voor zijn systeem. “We zijn al in gesprek met de RET en er is ook belangstelling vanuit België. Zeker nu duurzaamheid steeds belangrijker wordt, groeit de interesse. Een e-bus is tenslotte vier keer energiezuiniger dan een gewone bus!”

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook