Forse boete voor Connexxion in AML

Forse boete voor Connexxion in AML

Een enorme tik op de vingers van Connexxion. Vervoerregio Amsterdam gaf de vervoerder een boete van 400.000 euro, vanwege tekortkomingen in de concessie Amstelland-Meerlanden.

Uiterlijk 15 februari moet Connexxion een verbeterplan bij de concessieverlener indienen. Connexxion moet daarin aangeven hoe de dienstregeling uiterlijk 1 maart kan voldoen aan de reizigersvraag. Doet de vervoerder dat niet of onvoldoende, dan loopt de boete op tot maximaal 2 miljoen euro.

Onderzoek
Connexxion rijdt de nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden, die tien jaar loopt, sinds december. Uit monitoringsonderzoek van onderzoeksbureau Vitence blijkt dat de rituitval 3,8 procent bedraagt, waar de norm 0,5 procent is. De punctualiteit van 68,6 procent is ook ver beneden peil en 10,3 procent van de ritten is meer dan 5 minuten te laat.

Verder werkt de wifi-verbinding in de bussen niet en is de reisinformatie in een kwart van de gevallen niet accuraat. Ook is een groot deel van de extra door Connexxion aangeboden servicepunten, kaartautomaten en knooppuntbegeleiding niet of beperkt ingevoerd.

Lees ook: Connexxion elektrificeert AML pas in april

’15 februari gaat lukken’
Connexxion-woordvoerder Lucas Stassen laat weten de boete niet aan te vechten. “Wij erkennen dat reizigers meer van ons mogen verwachten.” Volgens Stassen werkt Connexxion al sinds 10 december aan een verbeterplan om de boel op de rit te krijgen. “15 februari lijkt kort dag, maar dat gaat ons lukken. We zijn niet bang voor een nieuwe boete, dat is onze eer te na.”

Hij benadrukt dat Connexxion na twee maanden rijden een aardig beeld heeft van waar de problemen zitten. “Je kunt niet alles van tevoren voorspellen. We hebben veel nieuw materiaal, zoals gelede bussen en dubbeldekkers en in april e-bussen. Kinderziektes zijn geen excuses, maar ze horen erbij. En we zien dat de vervoersintensiteit hoger is dan we dachten. Door bijvoorbeeld de roosters van chauffeurs aan te passen, moet de rituitval verminderen.”

Lees ook: Dubbeldekkers in het ov maken een valse start

Voor Robert Logger van Rover Meerlanden komt de boete niet als een verrassing. “We waren aanvankelijk positief over de nieuwe concessie, maar daar is weinig van over.” Volgens Logger zijn de rijtijden niet realistisch. “Connexxion dacht met het opheffen van haltes snellere rijtijden te kunnen halen, maar dat blijkt niet het geval. In plaats daarvan moeten veel reizigers die slecht ter been zijn nu op zoek naar een alternatief.”

Door de vele vertragingen treedt op verschillende lijnen clustervorming op. Lijn 346, die met dubbeldekkers tussen Haarlem en Amsterdam Zuid rijdt, blijft volgens Logger ‘een soap’.

2 reacties

  1. U.A. Cazius
    2 februari 2018 om 18:10- Reageren

    In feite is het ook mogelijk de andere vervoerders een boete op te leggen. De systematiek is overal het zelfde: haltes schrappen “betekent” rijtijdwinsten voor de concessieverlener minder te hoeven betalen! De haltes die geschrapt worden, kennen nu ook al een gering reizigersaanbod. En dat stoppen bij die haltes is vaak in de marge van de dienstregeling op te vangen. Waar ik de concessieverlener NOOIT over hoor, is de matige tot slechte doorstroming; de verkeersdrempels en de andere snelheidsremmers als wegversmallingen. Of we “halen” de prioriteit uit de verkeerslichtenregeling. Daar spreekt een concessie-verlener de wegbeheerder NOOIT op aan. Maar dat kost bij elkaar opgeteld minuten en beïnvloedt de gezondheid (ruggen) van de chauffeur.
    Bij het introduceren van nieuwe lijnen; frequentieverhogingen en/of een andere lijnvoering dient de rittijd opnieuw bepaald te worden. Vooral als die gaan over een andere infrastructuur. Wegbeheerders en concessieverleners zijn zich onvoldoende bewust van de effecten van de weginfrastructuur op een dienstregeling van de bus. Een in- en uitstapregime van een dubbeldekker is anders dan die van een standaard of gelede wagen. De ligging en de kwaliteit van de bushalte bepalen voor een groot deel de vlotheid van in-en uitstappen. Hoe kleiner het gat tussen wagenvloer en halteband is hoe vlotter het gaat. MAAR de infra moet wel op orde zijn. En daar ontbreekt het vaak aan. De chauffeur wil niet aan het einde van de dienst met schade terug komen. Vertrouwt de chauffeur het niet, dan houdt hij/zij afstand.

    .Een parttimebuschauffeur: U.A. Cazius

  2. RobertJanRoos
    6 februari 2018 om 14:25- Reageren

    Tja, dat is wel een lastige. Moet je wel een wegbeheerder hebben die mee wilt denken. Zelf won ik in een dorp waar nu gekozen is de prioriteit uit de verkeersregelinstatllaties te halen. Alleen bij vertraging schint het wel te mogen, maar door het maken van een goed ontwerp is normale prioriteit simple haalbaar. Gevolg is wel dat de rijtijd per definitie langer gaat worden. Steden met een doordacht lange termijn visie, zoals Zwolle, hebben die balans wel gevonden en zijn nu aan het oogsten. Voor Zwolle super fietsen, doordachte prioriteit OV én goede bereikbaarheid. Voor de A-wegen geldt dit natuurlijk ook, de A1 tussen Hilverum en Amsterdam heft alles goed ingericht om vluchtstrook gebruik mogelijk te maken (inclusief verkeerslichten op de vluchtstrook/invoegstrook), die luxe is lang niet overal en heeft dus direct gevolg op de rijtijd. Kortom, is nog wel een dingetje om dit goed in balans te krijgen.

Laat een reactie achter

Lees ook