“Dit is de grootste misser die ik in twaalf jaar gemeenteraad heb meegemaakt”, stelde Leo de Kleijn, fractievoorzitter van de SP, tijdens een debat vandaag over de vertraging van de Hoekse Lijn. De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) hield de eer aan zich zelf en stapte op.
Wethouder stapt op vanwege Hoekse Lijn
Oorspronkelijk zou de ombouw van treinspoor naar metrospoor plaatsvinden in de periode april tot augustus 2017. Inmiddels is de verwachte opleverdatum verschoven naar het vierde kwartaal van 2018. Extra kosten: 90 miljoen euro. De wethouder zelf noemde deze planning “inmiddels betrouwbaar. Sinds 1 september is deze al niet meer verschoven. Desondanks neem ik wel mijn verantwoordelijkheid.” De wethouder wachtte een stemming van de raad niet af en nam ontslag.
Kritische audit
Uit een onderzoekrapport (pdf) blijkt dat de ambtelijke top lange tijd 'tegen beter weten in' vasthield aan de oorspronkelijke ombouwtijd. In december 2016 kwam uit een kritische audit naar voren dat de projectorganisatie niet klaar was voor de uitvoeringsfase. Dit signaal kwam echter pas in februari 2017 bij wethouder Langeberg terecht, nadat toenmalig RET-directeur Pedro Peeters hem dit rapport toestuurde.
Scherper toezicht
Daarna stelde Langeberg aanbevelingen op, maar in juni 2017 kwam naar buiten dat die aanbevelingen niet werden opgevolgd. “Misschien ben ik te goedgelovig geweest, maar van de projectorganisatie kreeg ik niet het idee dat de aanbevelingen niet werden opgevolgd”, zegt de wethouder nu. Met ‘de kennis van nu’ had hij scherper toezicht moeten houden.
In juni 2017 intensiveerde Langenberg de sturing op het project vervolgens wel, maar dankzij nieuwe tegenvallers (onder meer in de software, de vondst van asbest en diefstal van materiaal) werd de ombouw uitgesteld naar het vierde kwartaal van 2018. Extra kosten: 90 miljoen euro.
Kostenverdeling
Metropoolregio Rotterdam Den Haag en vervoerder RET dragen ieder 27,5 miljoen euro extra bij, de gemeente Rotterdam 35 miljoen euro. In ruil voor de bijdrage van MRDH en RET wordt de railconcessie met vier jaar verlengd.
Meer artikelen met dit thema
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Onderzoek naar knooppunten in provincie Utrecht
25 apr om 15:43 uurMoventem heeft in november 2024, in opdracht van de provincie Utrecht, onderzoek gedaan naar de beleving van…
Sociale veiligheid OV-NL
17 apr om 15:21 uurHet is een grote wens van de ov-sector: ov-boa’s moeten meer bevoegdheden krijgen om de identiteit van…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Reactie toevoegen