De BusHub maakt bushaltes toegankelijk

De BusHub maakt bushaltes toegankelijk

VAGN en Struyk Verwo Infra ontwikkelden eind 2014 een oplossing die korte bushaltes en haltekommen beter toegankelijk maakt: de BusHub. De bushalte bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam was de eerste. Inmiddels zijn 20 halteplaatsen in Rotterdam voorzien van deze innovatie.

In de afgelopen jaren zijn veel bushaltes in ons land verhoogd om de vloer van de bus beter op het perron te laten aansluiten. Zo kunnen mensen die slecht ter been zijn en rolstoelgebruikers de bus makkelijker verlaten. “Maar we hebben geconstateerd dat in de praktijk veel bushaltes door de aanpassing niet beter toegankelijk zijn geworden”, legt Johan Vermeeren van VAGN uit aan Parkeer24.

De buschauffeurs durven niet dicht langs de trottoirrand te rijden uit angst voor schade, zo zegt Vermeeren. “Ook door ruimtegebrek kunnen ze de in- en uitrijbocht vaak niet zo maken dat ze goed uitkomen en staan dan een halve meter van het perron. Alle investeringen worden daarmee tenietgedaan en de hulpbehoevende reiziger is de dupe.”

Beperkte ruimte
Het probleem heeft onder meer te maken met de beperkte ruimte, zo klinkt het. Een toegankelijke haltekom, waarbij de bus in zijn geheel buiten de rijbaan staat om passagiers in en uit te laten stappen, is zo’n 65 meter. Een alternatief is de zogeheten zaagtandhalte, die zo’n 12 meter kleiner is. Alleen bij het uitdraaien raakt de achterkant van de bus vaak het perron.

Boven het perron uit
Vermeeren bedacht samen met zijn compagnon, Jan van den Driessen, een oplossing. Ze waren er al snel uit dat de bus deels moest worden opgetild ten opzichte van het perron. “Dat kan hydraulisch of met een mechaniek, maar zulke oplossingen zijn storingsgevoelig. We zagen daarom meer in een statische oplossing. Uiteindelijk is het een betonnen verhoging in het wegdek geworden.”

Bij het wegrijden rijdt het binnenste achterwiel aan de rechterzijde – een bus heeft een dubbel uitgevoerde stel achterwielen – over de verhoging. De achterkant van de bus wordt kort opgetild, waardoor de bus boven het perron kan uitzwenken en geen schade oploopt bij het uitrijden. De bus heeft nu minder ruimte nodig en de halte kan kleiner gemaakt worden. Het systeem kan ook worden aangebracht op bestaande situaties. Volgens Vermeeren is de RET blij met het systeem, omdat er minder schade gereden wordt.

Laat een reactie achter

Lees ook