Elektrische bussen voor regio Waterland
dossier ZE2025

Elektrische bussen voor regio Waterland

Openbaarvervoerbedrijf EBS heeft 10 elektrische bussen in gebruik genomen in de regio Waterland. Daarmee heeft de vervoerder niet gewacht tot de start van een nieuwe concessie, zoals vaak gebeurt bij het duurzamer maken van het ov.

De elektrische bussen van VDL doen dienst op R-net lijn 316 tussen Amsterdam en Edam/Volendam. De bussen rijden jaarlijks 135.000 elektrische kilometers, ongeveer het dubbele aantal van wat elektrische bussen doorgaans rijden. Naast forensen maken ook veel toeristen gebruik van deze buslijn.

Veel kilometers
Gerard Hellburg, programmamanager Zero Emissie Mobiliteit van de Vervoerregio Amsterdam, is blij dat de streeklijn kon worden geëlektrificeerd tijdens de lopende concessie. “De bussen gaan veel kilometers maken en rijden met hoge snelheid tussen Edam en Amsterdam.” De Vervoerregio is de opdrachtgever van het regionale en stedelijke openbaar vervoer in vijftien gemeenten in de regio Amsterdam.

Het contract van EBS loopt af in 2021. Mocht de Israëlische vervoerder de concessie kwijtraken na de volgende aanbesteding, dan wordt de nieuwe vervoerder verplicht om de e-bussen over te nemen.

Zelfde type bus
De elektrische bussen zijn van hetzelfde type als in Amstelland-Meerlanden, met dezelfde batterijen. “Natuurlijk heeft EBS een iets andere indeling qua reisinformatieschermen en dergelijke, maar dat kun je vergelijken met de mogelijkheid om zelf een audiosysteem te kiezen bij het kopen van een auto”, aldus Hellburg.

Opladen in Edam en Purmerend
De bussen laden tussentijds op bij het busstation in Edam en ’s nachts op de stalling in Purmerend. In Amsterdam is geen laadmogelijkheid. De bussen kunnen op een volle batterij twee keer retour van Edam via Volendam naar busstation Amsterdam Centraal.

Laat een reactie achter

Lees ook