Freek Bos (31) is per 1 november benoemd tot nieuwe directeur van Reizigersvereniging Rover. Bos was de laatste maanden al plaatsvervangend directeur.
‘Ov-kenner’ Freek Bos nieuwe directeur Rover
“Freek Bos is een ov-kenner”, dat zei Rover-voorzitter Walter Etty vorige maand nog in OV-Magazine. Bos is al jaren actief in de ov-wereld. Eerst via Locov, waar hij namens LSVb zitting had als lid van Rocov-Gelderland. Sinds 2015 werkt hij voor Reizigersvereniging Rover.
Meer eenheid in openbaar vervoer
Bos wil zich vooral inzetten voor meer eenheid in het openbaar vervoer: “De losse onderdelen van het openbaar vervoer zijn best goed geregeld, maar voor de reiziger moet het één geheel zijn”, zo zegt hij. “De reiziger wil gewoon van deur tot deur kunnen reizen, met trein, bus, fiets en auto, zonder op te lopen tegen een wirwar van verschillende kaartjes of gebrek aan fietsparkeerplekken”.
Nieuw directiemodel
De reizigersvereniging stapt door het aantreden van Bos over op een directiemodel. De directeur, bestuur en de medewerkers krijgen een andere rolverdeling. Hierdoor neemt Bos steeds meer taken over van voorzitter Etty, die meer naar de achtergrond verdwijnt.
Iets doen aan ledenverlies
Bos staat voor de uitdaging om Rover te verjongen en iets te doen aan het ledenverlies. Bos: “Een sterk Rover is belangrijk om te zorgen dat de reiziger gehoord blijft worden.” Voorzitter Walter Etty gaf in OV-Magazine al een voorzetje: “Rover moet ook de reizigers organiseren die nu slecht worden bediend. Zo is er te weinig aandacht voor het ov op 10 tot 40 kilometer afstand rond de stad. Daar zit de grootste groei. De stationnetjes zien er niet geweldig uit. Sprinters moeten vaak wijken om de Intercity’s op tijd te laten rijden. Wij moeten op die gedupeerde reizigers afstappen.”
ROVER had beduidend meer leden gehad, (lees: kunnen vasthouden) als toenmalig-voorzitter Rudy Schoonveld in 2003 niet zo klunzig was geweest om na het winnen van de rechtszaak te schikken met de verliezer. Stond ROVER (na de grote kaartjes actie tegen de dubbele tariefsverhoging) op meer dan 7200 leden, nadat bekend werd dat NS de zog. 2e tariefwijziging onder bepaalde voorwaarden alsnog mocht doorvoeren, zakte het ledenaantal met meer dan 2500. Ofschoon ROVER wat kleine overwinninkjes behaald heeft, zoals het behoud van de Voordeelurenkaart voor bestaande kaarthouders, lukt het NS nog steeds om adviezen vanuit het LOCOV 'straffeloos' naast zich neer te leggen. Er valt voor ROVER heus wat te halen, maar dan zullen ze toch echt (naast goed overleg) ook op sommige momenten hun tanden moeten laten zien en de barricaden op te gaan, als het een keertje echt moet. Bijv. dat de OV-chipkaart in aanschafprijs goedkoper moet, een langere gebruiksgeldigheid kent en dat de kosten voor vervanging van de kaart flink goedkoper moet.
Ingediend door Daafje op za, 03/11/2018 - 00:20
Reactie toevoegen